انواع روش کاشت دندان

بهترین روش کاشت دندان و انواع کاشت دندان

بهترین روش کاشت دندان و انواع کاشت دندان

بهترین روش کاشت دندان

بهترین روش کاشت دندان و انواع کاشت دندان :اگر به دنبال کاشت دندان بوده اید،ایمپلنت گزینه ای است که خیلی رایج است و بین عموم شناخته شده تر است.اما علاوه بر ایمپلنت روش های مناسب دیگری هم وجود دارد که باید دید کدام روش بیشتر برای شما مناسب است.

ایمپلنت دندان در واقع روشی است برای کاشت ریشه ی دندان،کسانی که در اثر پوسیدگی شدید ریشه ی  دندان خود را از دست داده اند، ایمپلنت راهی است برای جایگزین کردن آن ریشه و دندان از دست رفته.ایمپلنت در استخوان فک کاشته می شود و حدود ۶ ماه زمان می برد تا  با استخوان فک جوش بخورد.

انواع کاشت دندان:

کاشت دندان روش های مختلفی دارد که در ادامه با هم بررسی می کنیم:

روش اندوستیل

اگر درباره ی ایمپلنت اطلاعاتی دارید احتمالا همین روش است.در روش اندوستیل،پایه ای که دندان را به استخوان فک متصل می کند به وسیله ی شکاف و جراحی در لثه و به صورت مستقیم در استخوان فک کاشته می شود.و بعد از مدتی که خوب به هم جوش خورد، اباتمنت(پیچ متصل کننده ی فیکسچر یا همان پایه ی ایمپلنت با تاج) و سپس تاج نصب می شود.

کاشت به روش اندوستیل هم می تواند برای یک دندان باشد و هم می تواند برای چند دندان باشد.اما با توجه به تعداد دندان هایی که قرار است ایمپلنت شوند، تعداد پایه ای که در استخوان فک  گذاشته می شود هم متفاوت است.هر پایه حدودا سه دندان را می تواند پوشش دهد.و با وسیله های مخصوص هم می تواند به دندان های کناری متصل شود.که به این روش بریج می گویند.بریج نمی تواند بیشتر از سه دندان را جوابگو باشد.

روش ساب پریوستیل

بیمارانی هستند که استخوان فک آنها تحلیل رفته است و استقامت کافی را ندارد و یا اینکه ارتفاع استخوان فک آنها کوتاه است.این روش بر خلاف اندوستیل که درون استخوان فک قرار می گیرد،در داخل بافت لثه قرار می گیرد.و از سه طرف محکم می شود.البته این روش دیگر کاربردی ندارد به دلیل اینکه بخاطر برخورد مستقیم،پایه ای که از جنس تیتانیوم است با لثه،مستعد عفونت خواهد بود.با توجه به اینکه هزینه ی آن هم زیاد است روش خیلی با دوامی نیست.

روش مینی ایمپلنت

ساختار مینی ایمپلنت مثل اندوستیل پیچ شکل است ولی یک تکه است.که قطر آن سه میل است و انتهای گوی مانند دارد که این گوی بیرون از بافت لثه و رو به بالا قرار می گیرد که پروتز روی آن نصب می شود.به این دلیل به این روش مینی ایمپلنت گفته می شود که اندازه و قطر پیچ کوچک تر است.البته در این روش قطر پیچ کوچک تر است.البته در این روش قیمت مشخص و ثابت نیست و با توجه به آناتومی دندان بیمار و قطر پیچ می تواند قیمت تغییر کند.

کاشت دندان به روش زیرکونیا

ایمپلنت روشی قدیمی است و سابقه ای حدود ۶۰ ساله دارد.در این روش همیشه از تیتانیوم استفاده می شود به این دلیل که تیتانیوم بسیار با بافت لثه و بدن سازگاری دارد.اما روش دیگری به نام زیرکونیا وجود دارد که با محیط زیست هم بسیار سازگار است.این روش قابل رقابت جدی با  روش های دیگر کاشت است.بخاطر اینکه مانند تیتانیوم رنگ نقره ای ندارند و کاملا هم رنگ دندان هستند و برای دندان های جلویی بسیار مناسب است.اما این روش هزینه ی بسیار بالایی دارد و اکثر پزشکان بخاطر گران بودنش روش های دیگر را پیشنهاد می کنند.

کاشت به روش پروتز Snap_In

نام لاتین این روش Snap_In over denture است.با قرار دادن دو عدد پیچ نزدیک به دندان های نیش،فک پایین را مستحکم نگه می دارد تا با محکم کردن استخوان فک مانع از حرکت پروتز تحتانی شوند.این دو پیج کمک میکند تا با مقاوم شدن پروتز به راحتی غذا بخورید و صحبت کنید.برای کسانی که دندان پایین ندارند می تواند بهترین روش باشد.زیرا در این روش دندان مصنویی روی لثه ی شما قرار می گیرد.

کاشت دندان با تکنیک ALL ON4

برای کاشت با این تکنیک باید ۴ عدد ایمپلنت که دو تای آن در قسمت نیش دندان و دو تای آن در نزدیک پشت دهان قرار می گیرد و وظیفه ی آن نگه داری از پروتز دندان کامل است و یا بریج ثابت که در فک قرار می گیرد.کسانی که دارای قوس فک هستند و یا دهانی کوچک دارند این روش مناسبی است.

کاشت ترکیبی ALL ON 4 و ایمپلنت های زاویه دار

بعضی از افراد آناتومی فک آنها این اجازه را نمی دهد که به روش معمولی از کاشت دندان استفاده کنند.و برای این افراد ایمپلنت های خلفی را با زاویه ای بیشتر و حادتر قرار می دهند تا فاصله ی بین اتصالات تنظیم شود.که باعث مقاوم تر شدن پروتز ها می شوند.

کاشت فوری دندان

این روش خیلی مورد پسند متخصصان نیست زیرا معتقدند که کاشت ها به خوبی با استخوان فک جوش نخورده بنابراین بیمار باید مدت طولانی از غذاهای نرم استفاده کند.این روش به این صورت است که پس از کاشت ایمپلنت ها،روی دندان یک تاج و یا پروتز موقت گذاشته می شود تا ظاهر خوبی داشته باشد و بتوان با آن غذا خورد.اما همان طور که گفتیم به دلیل خوب متصل نشدن  ایمپلنت به استخوان فک ،مناسب نیست.

کاشت دندان به روش زایگما

کاشت دندان به روش زایگوما یا زایگما کمی مشکل است و نیاز به درمانی اساسی دارد. کسانی که تراکم استخوان بسیار کمی دارند و استخوان کم و ضعیفی دارند بسیار مناسب است.این روش جراحی نیاز دارد و روشی سخت برای نگه داری ایمپلنت ها دارد.

این روش برای یک یا دو دندان استفاده نمی شود.و در شرایطی کاربرد دارد که شخص تغریبا همه ی دندان های خود را از دست داده باشد و کاملا نیاز به باز سازی داشته باشد.هزینه ی این نوع درمان خیلی بالا است و در این نوع درمان ایمپلنت ها مانند میله هایی در استخوان گونه  قرار می گیرند.

انواع روش کاشت دندان

برای اینکه بدانید کدام روش مناسب دندان هلای شما است ابتدا باید به دندان پزشک مراجعه کنید تا دندان هایتان را به طور دقیق و کامل بررسی کند.همچنین باید بودجه ی خود را هم در نظر بگیرید.

انواع روش کاشت قیمت های مختلفی دارند پس باید متناسب با هزینه ای که می توانید بکنید انتخاب کنید که از چه روشی می خواهید استفاده کنید.مورد دیگری که باید در نظر بگیرید این است که برای هر یک از این روش ها دوره ی درمانی متفاوتی نیاز است. و بیمار باید این را در نظر بگیرد که چقدر زمان نیاز دارد برای درمان و دوران نقاهت.بعضی به دلیل مشغله ی کاری شلید نتوانند زمان طولانی برای درمان صرف کنند تا بهبودی کامل را بدست آورند برای این افراد باید از روش های سریع تر درمانی استفاده کرد.

از اینکه این مقاله را مطالعه کردید از شما سپاس گذاریم و امیدواریم کمکی در جهت حفظ سلامتی شما کرده باشیم. برای دریافت مشاوره رایگان با مطب خانم دکتر عطیه تقوایی در قلهک تماس بگیرید.

شریعتی بالاتر از سه راه یخچال رو ب روی مترو قلهک – جنب خانه درسا-پلاک ۱۴۹۵- طبقه سوم – واحد۱۳

 

برای دریافت مشاوره رایگان با مطب خانم دکتر عطیه تقوایی تماس بگیرید .

آدرس : شریعتی ، بالاتر از سه راه یخچال رو به روی مترو قلهک ، جنب خانه درسا ، پلاک ۱۴۹۵ ، طبقه سوم ، واحد۱۳ شماره تماس : ۰۲۱۲۲۶۴۳۵۶۸

سوالات متداول

لمینت یا لمینیت دندان روکش بسیار نازکی است که روی دندان های اصلی بیمار قرار می گیرد و هدف آن زیبا تر نشان دادن لبخند است

قیمت هر واحد لمینت دندان از 4 میلیون شروع میشود که متناسب با مواد استفاده شده متغییر می باشد

عمر لمینت از حدود ۷ سال طول می کشد و در صورت خوب نگه داشتن تا ۱۵ سال و حتی بیشتر هم می تواند دوام بیاورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *