لمینیت سرامیکی دندان

انواع لمینت سرامیکی

انواع لمینت سرامیکی

انواع لمینت

 

لمینت سرامیکی چیست؟

لمینت ها روکش های بسیار نازکی هستند که قطر آن ها حدود ۰/۵ است و همان طور که از اسمش پیدا است جنس آنها از سرامیک است.لمینت به وسیله ی رزین روی دندان چسبانده می شود و لبخند زیبا و دندانی درخشان به شما هدیه می دهد.نام لاتین لمینت سرامیکی (Dental laminate) است و به آن ونیر (Veneer) نیز گفته می شود.

از لمینت سرامیکی در مواقعی استفاده می شود که دندان مورد نظر به دلیلی حالت طبیعی نداشته باشد.و چهره و لبخند فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.و در فرد احساس نارضایتی بروز دهد که نتیجه آن ایجاد عدم اعتماد به نفس در شخص است.

در این حالت پزشک به شما توصیه می کند از کامپوزیت و یا لمینیت سرامیکی استفاده کنید.که روشی است برای باز سازی طرح لبخند شما.در این مقاله قصد داریم شما را با انواع لمینیت و تفاوت ها و مزایا و معایب آن آشنا کنیم.پس برای مطالعه ادامه مطالب با ما همراه باشید.

همانطور که گفتیم طرح لبخند اهمیتی دارد که حتی اگر فرد از لحاظ تخصصی هم دچار مشکل دندانی نظیر شکستگی و… نباشد باز هم برای زیبایی از این روش استفاده می کند.زیرا در سالهای اخیر در علم پزشکی به مبحث زیبایی در زمینه های مختلف اهمیت زیادی قائل می شوند.

لمینت ها در اصل برای پوشاندن لک و زردی دندان،شکستگی،ترک،کج،ناهموار بودن،کوچک و بزرگ بودن و…. ساخته شده اند.همچین اگر مشکل گیر غذایی دارید و فاصله ی بین دندان های شما زیاد است از این روش برای رفع این مشکلات می توان استفاده کرد.

روکش های لمینت چون عایق محافظتی برای دندان های شما محسوب می شود،از مینای دندانتان هم محافظت میکند و جلوی آسیب دیدن آن را می گیرد.لمینت ها پوسته های بسیار نازکی هستند که قطر آنها حدود ۰/۵ است.و کاملا شبیه به دندان و همرنگ دندان خودتان است.البته اگر دندان شما به زردی می زند و یا لکه ها قهوه ای رنگ روی آن قرار دارد می توانید به دلخواه خود رنگ های سفید تر و درخشان تری انتخاب کنید.

لمینت ها برای پوشاندن قسمت های جلویی دندانتان است. لمینت سرامیکی ، را با توجه با فک شما،سایز مناسب دندان ها و رنگ دلخواه شما قالب گیری توسط پزشک تهیه و سپس برای نصب آن با رزین بر روی دندان ها اقدام می کنند.

مزیت های لمینت سرامیکی دندان

 

۱_لمینت ها ظاهری بسیار طبیعی دارند بخصوص که رنگ آنها را می توان با دندان شبیه به هم درست کرد.

۲_اگر دندان ها زرد و یا لک دار و یا تیره رنگی دارید می توانید با انتخاب رنگ دلخواه خود به دندان هایتان زیبایی و درخشندگی هدیه دهید.

۳_عدم حساسیت نشان دادن لثه

۴_تحمل و مقاومت بالا

۵_رنگ و لکه پذیری سرامیک ها بسیار کم است و آن هم در صورتی رخ می دهد که بهداشت به درستی رعایت نشود.در کل میتوان گفت رنگ آن با شرط رعایت اصول بهداشتی،ثابت و براق است.

۶_از تاج دندان ها قوی تر است و ظاهر مناسب و زیبا دارد.

۷_به آسانی لب پر نمی شود و نیاز به ترمیم ندارد.

۸_در حین درمان نیاز به بی حسی نیست.

معایب لمینت

۱_ در صورتی که لمینت به هر دلیلی بشکند،قابل تعمییر نیست بلکه باید تعویض شود.

۲_عمر متوسط لمینت حدود ۱۰سال است اما در صورت مراقبت بیشتر هم می شود حتی تا ۲۰سال.

۳_در صورتی دندان شما بیش از حد تراش بخورد و به عاج دندان برسد،باند نگه دارنده لمینت ضعیف می شود و ممکن است بیفتد.

۴_در صورت انتخاب رنگ و قالب گیری و ساخت لمینت و پس از نصب کردن دیگر رنگ و شکل آن قابل تغییر نیست.ودر صورتی که بخواهید هر تغییری ایجاد کنید فقط باید آن را تعویض کنید.موقع انتخاب رنگ دقت کنید زیرا پس از نصب بخاطر مصرف چسب رنگ آن یکی دو درجه تغییر می کند.

۵_هزینه لمینت سرامیکی نسبت به سایر روکش ها کمی گران تر است.

کاربرد لمینت؟

۱_برای تغییر دادن رنگ دندان ها استفاده می شود.

۲_برای مرتب کردن دندان های غیر هم سطح

۳_برای پوشاندن دندان هایی که شکسته اند و با ترک برداشته اند و یا خورد شده اند.

۴_برای درست کردن دندان های بد فرم و با اندازه ی نا مناسب

۵_از بین بردن شکاف و یا فاصله ی بین دندانی

۶_برای رفع ایراد تراز نبودن دندان ها

انواع لمینت / چگونه بهترین لمینت را انتخاب کنیم؟

لمینت ها انواع مختلفی دارند که هر کدام ویژگی ها و مزایا و معایبی دارند که میخواهیم آن ها را با هم بررسی کنیم.

در اول باید بگوییم لمینت ها را باید با توجه به بودجه انتخاب کنید زیرا قیمت آن کمی گران است و تفاوت قیمتی بین هر واحد در سیستم های مختلف فرق می کند.چنان چه برای کسی هزینه ی آن مهم نباشد وارد مرحله ی بعدی برای انتخاب می شویم که آن هم میزان زیبایی و دوام و طبیعی بودن لمینیت است.و یا اینکه می خواهید هر دو ویژگی را در حد خوب داشته باشد.

زیرا در لمینت ها جنس ها متفاوت است بعضی ها زیبا ترند و درخشان اما کیفیت و دوام کمتری دارند و بعضی ها از زیبایی کمتری برخوردارند وبا دقت کردن می شود فهمید که با دندان طبیعی کمی فرق دارند اما دوام و کیفیت بهتری دارند.نکته ی دیگری که باید آن را در نظر بگیرید این است که برای نصب بعضی از لمینت ها نیاز است کمی از مینای دندان تراشیده شود.اما بعضی لمینت ها این ویژگی را ندارند می می توانند به آسانی روی دندان  نصب شوند.و این انتخاب بستگی به شما دارد.البته فراموش نکنید که باید دندان پزشکی را انتخاب کنید که هم به شما مشاوره درست در انتخاب را دهد و هم روند کار دندان پزشکی را به درستی و با دقت انجام دهد.

انواع لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی دندان

 

لمینت سرامیکی ماکس:

که از لیتیوم دی سیلکات ساخته می شود.در ابتدای کار با استفاده از موم دندان های مورد نظر را قالب گیری می کنند.سپس در لابراتوار های دندان سازی،لیتیوم دی سیلکات را ذوب می کنند و این مواد ذوب شده را داخل قالب می ریزند.پس از مدتی ماده سرد و سخت می شود.و حالا لمینت سرامیکی شکل گرفته و آمده برای نصب روی دندان می شود.

لیمنت سرامیکی زیرکونیا :

در این روش از قالب های گچی استفاده می شود که دندان پزشک این قالب را از دندان شما می گیرد.در مرحله ی بعد در لابراتوار های دندان پزشکی، مواد زیر کونیا را با خمیر سرامیکی به صورت لایه به لایه در قالب گچی ریخته می شود. و پس از سرد شدن می توان آن را نصب کرد.بزرگترین و بهترین ویژگی که سیستم زیرکونیا دارد مقاومت و دوام بالای آن است که آن را از سایر قالب ها متمایز می کند و این مقاومت از لمینت سرامیکی ماکس هم بیشتر است.و تفاوت دیگر آن با سیستم ماکس در این است که بخاطر ضخیم تر بودن،بازتاب نور به خوبی ماکس بازتاب نور ندارد و شفافیت آن هم کمتر است.

لمینت سرامیکی کاد کام : 

ابتدا از دندان بیمار یک اسکن کامل گرفته می شود.و سپس آن را وارد سیستم کامپیوتر می کنند.بعد از آن در کامپیوتر به صورت مجازی و با نرم افزار خاص لمینت سرامیکی را طراحی می کنند و به دستگاه مخصوص ساخت انتقال می دهند.در این قسمت طرح مورد نظر روی یک قطعه کوچک سرامیکی با فرمان دستگاه تراشیده می شود.این مکعب ها به صورت تک رنگ هستند.

ویژگی مثبتی که این طرح دارد این است که سرعت کار بالا است و به دلیل وجود قطعه های آماده زمان کمی برای ساخت می برد.و تنها ایراد این سیستم هم این است که چون قطعات پیش ساخته هستند و تک رنگ هستند نمی توان رنگ آن را تغییر داد و در این حالت ممکن است رنگ آن با دندان های طبیعی شما فرق کند.و کمی مصنویی نشان دهد.

لیمینت سرامیکی لومینیرز

سیستم لومینیرز طرفداران بسیار دارد و این سیستم از نظر اکثر پزشکان مورد تایید همه جانبه است.زیرا لومینیرز بسیار شبیه به دندان طبیعی است و در عین حال که ضخامت کمی دارد و نازک است بسیار هم محکم و مقاوم است.علت دیگری که در بین دندان پزشکان و کسانی که می خواهند لمینیت دندان انجام دهند،طرفدار زیادی پیدا کرده،این است که به دلیل نازک بودن نیاز به تراشیدن مینای دندان ندارد و بدون تراشیدن دندان اصلی بیمار به راحتی نصب می شود.ساخت لمینت به صورت انحصاری است و سازنده ی آن یک شرکت آمریکایی است.قالب دندان های شما توسط دندان پزشک گرفته می شود و آن را به شرکت می دهد و برایتان ساخته و ارسال می شود به همین دلیل هم لومینیرز سرامیکی گرانتر است.اما اگر هزینه برای کسی مهم نباشد،تمامی ویژگی های مثبت را دارا است.

لمینت سرامیکی بریلیانس

این سیستم هم متعلق به شرکتی در آمریکا است.و پس از قالب گیری دندان شما توسط پزشک به این  شرکت آمریکایی ارسال و در آنجا ساخته می شود.لمینت سرامیکی بریلیانس هم مثل لومینیرز گران است.و همچنین به دلیل بعد زیاد مسافت و رفت و برگشت و ارسال ها خیلی زمان می برد.این روند ممکن است چیزی در حدود بیست روز تا یک ماه در شرایط عادی وقت بخواهد.ویژگی های لمینت سرامیکی بریلیانس هم مانند لمینت لومینیرز بسیار خوب و مورد تایید دندان پزشکان است.این لمینت بسیار نازک،درخشان و زیبا طراحی می شود و طرح لبخندی زیبا به شما هدیه می دهد.

لمینت سرامیکی ای پی اس ونیر

لمینت سرامیکی ای پی اس ونیر هم مثل سیستم کاد کام با استفاده از بلوک های لمینت پیش ساخته درست می شود.این بلوک ها باید با توجه به اندازه و ابعاد دندان مورد نظر تراش بخورد و چون بیس کار به صورت پیش ساخته است،خیلی زود انجام می شود .و در یک جلسه کار تمام می شود و نصب روی دندان هم انجام می گیرد.البته این را در نظر بگیرید که کیفیت آن پایین است نسبت به سایر لمینت ها. و طبیعی نشان نمی دهد.برای این کار باید حتما در انتخاب پزشک خود دقت کنید زیرا برش دندان به صورت دقیق نیاز به مهارت و تجربه دارد.در صورتی که به درستی و دقیق برش نخورد ممکن است به دندان اصلی شما آسیب برسد.

 

لمینت بهتر است یا کامپوزیت

 

لمینت از لحاظ ظاهری بسیار طبیعی نشان می دهد و از کاموپوزیت طبیعی تر نشان می دهد.

بازتاب نور در دندان هایی که لمینت شده خود را مثل دندان های اصلی نشان می دهد.البته کامپوزیت هم با کمی پولیش طبیعی می شود.

موضوع دیگری که باید بدانید این است که با توجه به میزان آسیب دندان شما و شدت و ضعف آن دندان پزشک ممکن است اصلا کامپوزیت را پیشنهاد ندهد و لمینیت را مناسب شرایط شما بداند.زیرا کامپوزیت برای رفع بعضی مشکلات جوابگو نیست.

حتی ممکن است دندان پزشک با معاینه دندان شما راه های دیگری مثل ارتودنسی و یا تاج دندان را پیشنهاد دهد.

اولین و بهترین پیشنهادی که معمولا پزشک به شما می دهد ایمپلنت دندان است.و برای دندانی که کیفیت خود را از جهت های مختلفی از دست داده است.اما بعد از معاینه شاید به دلیل شدت آسیب و اینکه آن دندان دیگر از دست رفته لمینت را برایتان مناسب بداند.

در مورد دوام و طول عمر لمینت سرامیکی نسبت به کامپوزیت رزین باید گفت،عمر لمینیت حدود ۱۰تا ۲۰ سال است که این بستگی به میزان مراقبت و رسیدگی شما دارد که کمتر یا بیشتر شود.عمر کامپوزیت هم بین ۵ تا ۷ سال است که باز هم تعیین کننده دوام آن رعایت اصول بهداشت و مراقبت درست از آن است.لمینت بخاطر کیفیت بهتر و ظرافت بیشتر و همچنین شباهت زیادی که با دندان اصلی دارد گرانتر از کامپوزیت است.

 

تفاوت لمینت و کامپوزیت

مقاومت لکه نسبت به کامپوزیت خیلی بیشتر است.جنس لمینت از چینی و سرامیک است و جنس کامپوزیت از رزین.مقاومت کلی و ماندگاری لمینت هم بیشتر از کامپوزیت است.و ویژگی دیگر لمینت نسبت به کامپوزیت بخاطر اینکه ضخامت آن کمتر است و نازک تر است بازتابش نور را به خوبی انجام می دهد و درخشش و جلوه ی خوبی دارد.لمینت سرامیکی کمی گران تر از کامپوزیت رزینی است.و از لحاظ شکستن محکم تر از کامپوزیت است.البته باید توجه کنید که در کنار اینکه نظر خود را به دندان پزشک درباره ی انتخاب لمینت یا کامپوزیت بیان می کنید باید در نهایت به نظر دندان پزشک توجه کنید تا نتیجه بهتر را بگیرید.کامپوزیت در صورت آسیب دیدن تعمیر می شود ولی لمینت باید تعویض شود. و قابل تعمییر نیست.

 

تفاوت لمینت سرامیکی با روکش دندان

دندان پزشک برای اینکه لمینت سرامیکی را روی دندان شما قرار دهد ابتدا سطح نازکی از قسمت جلویی دندان شما را می تراشد.همان طور که می دانید هدف از لمینت زیبا سازی طرح لبخند و رنگ مناسب دندان است.به همین دلیل نباید این برداشت شود که لمینت کل دندان را پوشش نمی دهد پس بی کیفیت است.این تفکر اشتباهی است.

اما برای روکش دندان باید تمامی دور تا دور دندان مورد نظر توسط دندان پزشک تراشیده شود و از دندان باقی مانده جهت پایه  نگه دارنده استفاده می شود.و سپس روکش را روی آن قرار می دهند.روکش هم از لمینت مقاوم تر است و برای مواقعی کاربرد دارد که دندان دیگر به طور کامل از بین رفته باشد و نتوان هیچ کاری برایش انجام داد.در کل باید بگوییم روکش نسبت به لمینت مقاومت و پوشانندگی سطح بیشتری دارد.

قیمت هر واحد لمینت دندان در سال ۱۴۰۱

قیمت لمینت در سال۱۴۰۱با توجه به گرانی هایی که اتفاق افتاده و همچنین افزایش قیمت در مواد بهداشتی و دارویی و مواد اولیه دندان پزشکی کمی گران شده است.قیمت هر واحد لمینت بسته به ضخامت آن  که از  ۰/۲ میل تا ۰/۶ میل موجود است متفاوت است.و همچنین عامل تاثیر گذار دیگر در قیمت ضمانت آن است که بسته به جنس آن از ۱سال تا۱۰سال ضمانت دارد. با توجه به مواردی که گفته شد و با در نظر گرفتن هر یک از این ها قیمت از حدود ۴ تا حدود ۵/۵میلیون برای هر واحد است.

مراقبت های بعد از انجام لمینت

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که بعد از انجام لمینت چه کارهایی باید انجام دهیم و چکونه از آن مراقبت کنیم؟

گفتیم که لمینت بسیار درخشان است و مقاومت بالایی دارد.اما در صورت عدم رعایت بعضی موارد به مرور رنگ آن تغییر می کند و زیبایی و درخشندگی خود را از دست می دهد و امکان ترک خوردن و یا شکستگی هم هست.

۱_برای حفظ و نگه داری طولانی تر دندان هایتان از نوشیدن  و خوردن بیش از حد قهوه،چای و نوشیدنی ها و غذاهای با رنگ دانه بپرهیزید.

۲_بعد از خوردن غذا حتما از نخ دندان و مسواک استفاده کنید و دندانهایتان را خوب بشویید و تمیز کنید.

۳_اشیای تیز  و سفت مثل سوزن،چاقو،کلید و… را روی دندان خود نکشید باعث خراشیدن و آسیب زدن به لمینت می شود.

۴_از خوردن و آشامیدن نوشیدنی ها و غذا های داغ جدا خودداری کنید.

۵_در خوردن غذاهای خیلی سرد هم رعایت کنید.از جویدن و شکستن یخ با دندان به شدت پرهیز کنید.

۶_هرگز با دندانتان آجیل پوسته ی سخت آجیل ها را نشکنید.

۷_گاز زدن میوه ها و اشیای سفت را با دندان انجام ندهید و ابتدا میوه ها را با چاقو برش دهید و بعد میل کنید.

۸_از مصرف دخانیات مخصوصا سیگار خودداری کنید هم رنگ دندان ها را خراب می کند هم مقاومت آن را از بین می برد.

۹_هر ۶ماه یک بار حتما به پزشک مراجعه کنید و دندان هایتان را چکاپ کنید.در صورتی که پزشک از شما بخواهد زودتر از این زمان مراجعه کنید.

۱۰_اصولی که پزشک در ساعت اولیه بعد از انجام لمینت به شما توصیه می کند با دقت گوش دهید و به طور منظم انجام دهید.

از اینکه این مقاله را مطالعه کردید از شما سپاس گذاریم و امیدواریم کمکی در جهت حفظ سلامتی شما کرده باشیم.برای دریافت مشاوره رایگان با مطب خانم دکتر عطیه تقوایی تماس بگیرید.

آدرس:شهر ری-میدان معلم-جاده ورامین فیروزآباد-بالای بانک تجارت-ساختمان پزشکان ولیعصر عج

 

برای دریافت مشاوره رایگان با مطب خانم دکتر عطیه تقوایی تماس بگیرید .

آدرس : شریعتی ، بالاتر از سه راه یخچال رو به روی مترو قلهک ، جنب خانه درسا ، پلاک ۱۴۹۵ ، طبقه سوم ، واحد۱۳ شماره تماس : ۰۲۱۲۲۶۴۳۵۶۸

سوالات متداول

لمینت یا لمینیت دندان روکش بسیار نازکی است که روی دندان های اصلی بیمار قرار می گیرد و هدف آن زیبا تر نشان دادن لبخند است

قیمت هر واحد لمینت دندان از 4 میلیون شروع میشود که متناسب با مواد استفاده شده متغییر می باشد

عمر لمینت از حدود ۷ سال طول می کشد و در صورت خوب نگه داشتن تا ۱۵ سال و حتی بیشتر هم می تواند دوام بیاورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *