لیرینگ کامپوزیت دندان

تکنیک لیرینگ کامپوزیت در دندان پزشکی چیست؟

تکنیک لیرینگ کامپوزیت در دندان پزشکی چیست؟

لیرینگ کامپوزیت دندان

 

تکنیک لیرینگ کامپوزیت در دندان پزشکی چیست؟ لیرینگ یکی از روش هایی است مثل لمینت که برای زیبایی دندان ها است و لایه ‌بندی یا لیرینگ آناتومیک توسط دندان پزشکان متخصص ترمیمی و زیبایی برای به دست آوردن روشی طبیعی برای روکش دندان است. در این تکنیک ها ساختار از دست رفته دندان، لایه به لایه با استفاده از مواد کامپوزیتی با سایه های مختلف بازسازی می شود.

لیرینگ دندان نوعی کامپوزیت دندان است ولی بعضی از این تکنیک ها نسبتاً پیچیده هستند. در این مقاله، می خواهیم لیرینگ را که یک تکنیک ترمیمی ساده  با استفاده از کامپوزیت برای باز سازی بافت‌ های دندان با ضخامت طبیعی و لایه به لایه است را مورد بررسی قرار دهیم.

به مرور زمان و با مصرف بعضی خوراکی ها و یا دخانیات رنگ دندان ها تغییر می کند و این موضوع برای هر انسانی با توجه به سن و سال و میزان رعایت بهداشت منغیر است. زمانی ترمیم یک دندان زیبا می شود که که روکش ها و ترمیم های دندان با سایه رنگ دندان شبیه به هم باشد.

شاید توجه کرده باشید که رنگ در قسمت های مختلف دندان های طبیعی متفاوت است و حالت سایه و روشن دارد و همه ی دندان ها هم رنگ نیستند. به عنوان مثال قسمت های لبه ی دندان حالت شفاف و شیشه ای دارد، بنابراین برای ترمیم دقیق تر جزییات دندان، از روکش دندان با رنگ و شفافیت متفاوت در لایه های مختلف استفاده می شود تا ظاهر دندان طبیعی تر به نظر برسد.
برای آشنایی با تکنیک لیرینگ ابتدا به توضیح سایه رنگ دندان های طبیعی می پردازیم

اگر به دندان هایتان در آینه نگاه کنید متوجه می شوید که رنگ دندان ها در قسمت های مختلف دندان متفاوت است و یکدست نیست. هر دندان از یک سری سایه رنگ تشکیل شده است. به این صورت که در لبه های دندان رنگ دندان ها سفید و شفاف می باشد و حالت شیشه ای دارد.

وقتی از لبه دندان به سمت لثه نزدیک می شویم رنگ دندان متفاوت تر و از حالت شیشه ای به سفید مات می رسد. به این تفاوت در رنگ قسمت های مختلف دندان که طیف رنگی را ایجاد می کند، سایه ی دندان می گویند.

کامپوزیت دندان با روش لیرینگ

روکش کامپوزیت به روش تکنیک لیرینگ کامپوزیت یا لایه بندی چیست؟

 

حتما می دانید که لمینت دندان نسبت به کامپوزیت دندان طبیعی تر است و یکی از موارد ضعف کامپوزیت دندان نسبت به لمینت دندان رنگ مات و گچی کامپوزیت است. سفیدی کامپوزیت ها مات تر از دندان های طبیعی هستند. به همین دلیل دندانپزشکان سعی می کنند راه هایی پیدا کنند که روش کامپوزیت را هم بهتر کنند که لیرینگ دندان هم یکی از این روش ها است.

دندانپزشکان با مواد کامپوزیت مناسب و تکنیک های درست توانستند به شفافیت خوب و عالی دست پیدا کنند. لیرینگ یا لایه بندی یکی از بهترین روش های ارائه شده است. در این روش مینای دندان بیشتر تراشیده می شود و با استفاده از چند نوع کامپوزیت که از لحاظ انعکاس نور با هم فرق دارند انجام می شود.

با روش لیرینگ کامپوزیت، دندانپزشک از کامپوزیت‌ هایی با طیف رنگی و میزان شفافیت متفاوت در لایه‌ های مختلف استفاده  می شود، تا جزئیات دندان‌ ها دقیق‌ تر اصلاح و ظاهر دندان‌ ها طبیعی ‌تر نشان دهد.

نمونه-کامپوزیت-لیرینگ

تکنیک لیرینگ کامپوزیت چگونه انجام می شود؟

دو عامل در نتیجه ی نهایی مطلوب برای کامپوزیت تاثیر دارند که یکی انتخاب تکنیک صحیح و اصولی است و دیگری مهارت دندان پزشک در اجرای خوب و درست ترمیم. اگر دندانپزشک در این دو عامل توانایی داشته باشد لبخندی زیبا با ظاهر شفاف و طبیعی خواهید داشت که مانند لمینت سرامیکی باشد، در حالی که از لحاظ کیفیت و قیمت همان کامپوزیت است.

در صورتی که بخواهید کامپوزیت دندان با روش لیرینگ را انجام دهید به مواردی که بیان می کنیم توجه کنید:

انتخاب رنگ مناسب کامپوزیت دندان

مهم ترین مسئله ای که در زیبایی کامپوزیت تاثیر دارد انتخاب رنگ درست کامپوزیت است. حتما باید رنگی انتخاب شود که با دندان های طبیعی ،رنگ پوست، سن و حتی رنگ چشم بیمار هم خوانی داشته باشد. اگر نا هماهنگی در رنگ باشد مصنویی نشان می دهد و در نتیجه زیبایی طبیعی را ندارد.

شفافیت کامپوزیت دندان

شفافیت روکش کامپوزیت هم به جنس کامپوزیت، هم به موادی که برای چسباندن روی دندان استفاده می شود، و هم کیفیت نصب بستگی دارد. البته نباید از تاثیر انتخاب رنگ در شفافیت غافل شد.

شکل و فرم دندان ها

اگر به جزییات فرم روکش ها به دقت توجه کنید و  همه چیز رعایت شود، ظاهر دندان ها طبیعی تر خواهد بود. ترانسلوسنسی و یا اپاسیته مناسب در هر لایه، همراه با کیفیت بالای پولیش و پرداخت کامپوزیت باعث می شود که دندان ها سطحی کاملا صاف و براق داشته باشند.

در صورتی که دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی همه موارد را به طور دقیق و کامل انجام دهد، حاصل کار بسیار شبیه به دندان های طبیعی خواهد شد، که باعث می شود برای مدت طولانی دندان های زیبا و اصلاح طرح لبخندی بی نظیر داشته باشید.

کامپوزیت دندان

خیلی از افراد هستند که تصور می کنند اگر رنگ دندان ها را سفید تر انتخاب کنند زیبایی بیشتری حاصل می شود، اما این تفکر اشتباه است و سفیدی بیش از حد روکش ها، باعث می شود دندان ها غیر طبیعی نشان دهد و لبخندی مصنویی به دست بیاید. در ادامه چند فاکتور مهم در انتخاب رنگ روکش کامپوزیت دندان را بخوانید:

  • اگر رنگ پوست فرد تیره باشد باید از سایه‌ ها و طیف های طبیعی ‌تر رنگ استفاده شود. هرچه کنتراست ایجاد شده بیشتر باشد دندان ها درخشان تر نشان می دهند، به همین خاطر به جای رنگ های خیلی سفید و براق از سایه های رنگی طبیعی تر انتخاب کنید.
  • اگر رنگ پوست روشن باشد، بهترین رنگ انتخابی کامپوزیت دندان رنگ های سفید روشن است چون در افراد سفید پوست کنتراست زیادی بین رنگ پوست و رنگ دندان‌ها ایجاد نمی‌شود.
  • یکی از مواردی که می توانید برای تشخیص انتخاب رنگ مناسب به آن توجه کنید سفیدی چشم است که نزدیک‌ ترین و دقیق ‌ترین منبع برای تشخیص رنگ طبیعی روکش دندان‌ ها به شمار می آید. پس برای انتخاب رنگ درست به سفیدی رنگ چشم خود دقت کنید. بنابراین اگر رنگی که انتخاب می کنید از سفیدی چشم شما سفید تر باشد، دندان‌ ها غیر طبیعی نشان می دهد.
  • همانطور که گفتیم، لیرینگ راهی برای سفیدی طبیعی و واقعی در روکش کامپوزیت دندان است. دندان های طبیعی درجه بندی رنگی دارند به گونه ای که لبه های دندان شفاف و اواسط و میانه های دندان مات است. با روش لیرینک کامپوزیت می توانید رنگ های سفیدی را در روکش کامپوزیت انتخاب کنید و با استفاده از آن ها نتیجه ی طبیعی به دست آورید.
  • تغییر رنگ در سایه روکش کامپوزیت با دندان طبیعی زمانی که دندان ها کنار هم قرار می گیرند؛ حتی اگر این تغییر دو تا سه درجه باشد باز هم می تواند ظاهر دندان ها را غیر طبیعی نشان دهد. بعضی از بیماران چند برابر رنگ روشن تر را برای کامپوزیت خود نسبت به دندان های طبیعی انتخاب می کنند؛ شاید فکر کنند طرح لبخند زیبا، جذاب، شفاف و سفید شده است ولی به طور کلی و از نظر زیبایی شناختی این تفاوت رنگ با دندان های طبیعی دیگر چندان جالب نیست و کاملا مصنوعی می شود.

روکش های کامپوزیت به دلیل رنگ مات و گچی که دارند به ظاهر دندان های طبیعی متفاوت هستند به همین دلیل خیلی نمی توانستند ظاهر طبیعی به دندان ها ارائه بدهند اما امروزه با ابداع تکنیک لیرینگ، رنگ، شفافیت مناسب، ضخامت نرمال و طبیعی دندان مورد نظر قرار می گیرد و در پایان متخصص ترمیمی و زیبایی برای براق کردن کامپوزیت با استفاده از پولیش های مخصوص دندان نتیجه دلخواه فرد را ارائه می دهند.

دکتر عطیه تقوایی با رعایت تمام فاکتور های لازم در انجام روکش کامپوزیت دندان به روش تکنیک لیرینگ کامپوزیت و سایر روکش ها از جمله لمینت یا روکش تمام سرامیک دندان لبخندی زیبا و طبیعی را به مراجعین خود ارائه می دهد.

از اینکه این مقاله را مطالعه کردید از شما سپاس گذاریم و امیدواریم کمکی در جهت حفظ سلامتی شما کرده باشیم. برای دریافت مشاوره رایگان با مطب خانم دکتر عطیه تقوایی تماس بگیرید .

آدرس : شریعتی ، بالاتر از سه راه یخچال رو به روی مترو قلهک ، جنب خانه درسا ، پلاک ۱۴۹۵ ، طبقه سوم ، واحد۱۳

شماره تماس : ۰۲۱۲۲۶۴۳۵۶۸

برای دریافت مشاوره رایگان با مطب خانم دکتر عطیه تقوایی تماس بگیرید .

آدرس : شریعتی ، بالاتر از سه راه یخچال رو به روی مترو قلهک ، جنب خانه درسا ، پلاک ۱۴۹۵ ، طبقه سوم ، واحد۱۳ شماره تماس : ۰۲۱۲۲۶۴۳۵۶۸

سوالات متداول

لمینت یا لمینیت دندان روکش بسیار نازکی است که روی دندان های اصلی بیمار قرار می گیرد و هدف آن زیبا تر نشان دادن لبخند است

قیمت هر واحد لمینت دندان از 4 میلیون شروع میشود که متناسب با مواد استفاده شده متغییر می باشد

عمر لمینت از حدود ۷ سال طول می کشد و در صورت خوب نگه داشتن تا ۱۵ سال و حتی بیشتر هم می تواند دوام بیاورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *