دست کامل دندان متحرک

پروتز دندان چیست/کاربرد/قیمت/انواع/مزایا/معایب

پروتز دندان چیست/کاربرد/قیمت/انواع/مزایا/معایب

 

پروتز دندان چیست؟پروتز دندان زمانی به کار می آیند که شخصی دندانی را از دست داده باشد.و قصد دارد به جای آن دندان دیگری بگذارد.یرای جیگزینی دندان روش مناسب تر پروتز است.پروتز ها به دلیل پیشرفت علم بسیار شبیه به دندان اصلی هستند و برای اینکه این شباهت از لحاظ رنگ و اندازه کاملا مشابه دندان خودتان باشند باید به متخصصی مراجعه کنید که در این زمینه مهارت و تجربه ی کافی را داشته باشد.زیرا برای داشتن لبخند زیبا ویژگی های متعددی هستند که تاثیر گذار هستند مثل رنگ پروتز،اندازه گیری دقیق،جای مناسب برای نصب و کیفیت پروتز هم بسیار مهم است.

اگر نصب به درستی انجام نشود دچار مشکل خواهید شد و هم ظاهر دندان را از لحاظ چینش بد نشان می دهد و هم به دندان های دیگر می تواند آسیب و فشار وارد کند.و اگر به درستی نصب پروتز انجام شود در جویدن غذا راحت تر عمل خواهید کرد.همچنین بخاطر زیبایی که به چهره ی شما می بخشد اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

پروتز متحرک دندان

در راستای پوشاندن نواقص دندان از پروتز های دندانی استفاده می شود. که این پروتز ها کاربرد های دیگری هم دارند،شامل:وسایل ایمپلنت دندان،تاج،پل،دندان مصنویی،روکش،بریج و …. می شود.

زمانی که در اثر عواملی مثل پوسیدگی،آسیب توسط جسم خارجی،ویا ساختار اولیه و نا مناسب فک و دندان زیبایی ظاهری دچار مشکل می شود،پروتز ها کمک می کند  تا اصلاح طرح لبخند به زیبایی انجام شود.

مزیت های پروتز

۱-ترمیم موثر

۲-حفظ سلامتی دهان و دندان

۳-رفع نقص و عیوب دندان

۴-کیفیت در جویدن غذا

۵-بدون درد بودن پروتز

۶-افزایش اعتماد به نفس

۷-جلوگیری از کوچک شدن استخوان فک و تحلیل رفتن استخوان فک

۸-حفاظت از سایر دندان ها و دندان های مصنویی دیگر

به چه علت باید دندان هایی از پروتز را جایگزین دندان اصلی کنیم؟

۱- سلامت و بهداشت دهان و دندان:نبود یک یا چند دندان میتواند عوارض ناگوار زیادی داشته باشد که اگر بخواهیم به یک نمونه اشاره کنیم این است به دلیل نبودن دندان غذا مستقیما به لثه برخورد می کند و به آن د ر طول زمان آسیب می رساند و ممکن است باعث ایجاد خراش و عفونت و همچنین آسیب به دندان های دیگر شود.

۲-زیبایی:نکته ی بسیار با اهمیت از لحاظ زیبایی دندان است که در نبود دندانی جای خالی آن زشت دیده می شود و موقع لبخند اعتماد به نفس شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

۳-عدم ترمیم آسیب به سایر دندان ها و مینای دندان سالم

۴-در صورت کشیدن یک دندان و جا به جایی دندان دیگر،کج شدن دندان ها و تمایل به محیط خالی در اثر فشار در زمان خوردن غذا

۵-فاصله ی دندانکبا فاصله ای که بین دندان ها یم افتد بعث کج شدن سایر دندان های جانبی آن می شود.

۶-پوسیدگی:در نبود یک دندان شرایط برای اسجاد پوسیدگی بیشتر فراهم است.

۷-دندان های قدامی حتما باید ترمیم شوند،بخاطر طرح لبخند و اینکه قابل مشاهده هستند.

۸-اهمیت وجود دندان بخاطر جویدن غذا است:در صورتی که غذا خوب جویده نشود،مشکلات گوارشی و در نتیجه آسیب به معده و سایر اعضای بدن می رساند.

انواع پروتز

دست کامل دندان متحرک

۱-پروتز های ثابت:

پروتز هایی هستند که به دندان های اصلی و یا به ایمپلنت وصل می شوند.درباره ی چگونگی آنها می توان دو روش را بیان کرد:

یکی با استفاده از پیچ و یا با استفاده از چسب انجام می شود.خارج کردن این پروتز به حالت عادی امکان پذیر نمی باشد.و باید توسط دندان پزشک انجام شود.

مواد تشکیل دهنده ی پروتز ثابت چیست؟

بریج یا روکش سرامیکی متصل توسط فلز(PFM):در ابتدا با استفاده از فلزاتی مثل پالادیوم ، طلا و تیتانیوم یک چهار چوبی ساخته می شود که باعث می شود روکش و یا بریج ساختار خود را به خوبی حفظ کند.و بعد از آن یک لایه ی بسیار نازک و ظریف برای آن که ظاهر زیبایی داشته باشد به صورت روکش  روی آن قرار داده می شود.که این روکش نازک علاوه بر جلوه ای که در زیبایی ایجاد می کند،سطحی هم ایجاد می کند تا با آن بتوانید غذاها به راحتی را بجوید.

آشنایی با مراحل درمان توسط پروتز ثابت:

۱- در مرحله ی اول قالب گیری توسط دندان پزشک انجام می شود و به لابراتوار های ساخت قالب مخصوص دندان پزشکی ارسال می شود.

۲-  لابراتوار با استفاده از گچ های مخصوص دندان پزشکی آنها را در قالب مورد نظر ریخته  و پس از خشک شدن، ماکتی از جنس گچ بدست می آید.

۳-بعد از آن با توجه به ماکت به دست آمده چهار چوبی فلزی ساخته می شود و بعد از آن لایه های ظریف از جنس سرامیک که با حرارت بالا ساخته می شوند.و به فریم فلزی متصل می شوند.در این مراحل دقت بسیار بالا در انتخاب رنگ و قالب گیری درست می تواند نتیجه ی دل پذیر تر و لبخند زیبا تر برای شما به ارمغان بیاورد.رعایت درست اصول درمانی می تواند دندانی شبیه تر به دندان اصلی خودتان به شما بدهد.

بیریج یا روکش دندانی بدون فلز که این ها نوعی از روکش ها هستند که از دی اکسید زیر کونیا ساخته می شوند. و یک نوع سرامیک فشرده هستند.در این روکش مشابه قبل قالب گیری انجام می شود و به لابراتوار فرستاده می شود. اما تفاوت آن با روکش های فلزی و سرامیکی در مراحلی است که در لابراتوار باید انجام شود.در این روش ماکت های دندان، اول به وسیله یدوربین های سه بعدی اسکن می شوند.و بعد از آن به وسیله ی کامپیوتر روکش مورد نظر طراحی می شود. در ای مرحله بلوک های زیرکونیومی به وسیله ی دستگاه هایی که مشابه دستگاه های تراشکاری هستند و معروفند به دستگاه های (CAD CAM)تراشیده می شوند و به روکش تبدیل می شوند.

۴-در مرحله نهایی توسط متخصص و یا دندان پزشکتان روی لثه با دقت گذاشته می شود تا فرم و جایگاه مناسب خود را پر کند.

*زیرکونیوم نوعی سرامیک است که ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی روکش و بریج استکه ساله های اخیر بسیار مورد توجه و تغییرات از لحاظ کیفیت قرار گرفته است.مزیت های زیر کونیوم نسبت به پروتز سرامیکی و فلزی خیلی بیشتر است. که در زیر آنها را با هم بررسی می کنیم.

مزیت های زیر کونیوم نسبت به پروتز های فلزی و سرامیکی

۱-بعضی افراد نسبت به فلز حساسیت دارند و در برخورد با لثه ی انها ایجاد حساسیت می کند.اما این مواد چون فلزی نیستند  حساسیتی هم به همراه ندارند.

۲-در بسیاری از مواقع بهتر از فلز عمل می کنند.و همچنین ساختار و رنگ آن بهتر از فلز است.

۳-یکی از دلایل متمایز بودن زیرکونیوم از پروتز های فلزی،در این است که با محیط سازگاری دارند،و همچنین این مواد برق و حرارت را از خود به سختی عبور می دهند.همچنین پلاک های دندان روی سطح این نوع روکش ها جمع نمی شوند.

۴-خاصیتی که  باعث طبیعی تر شدن ظاهر روکش می شوند.این است که عبور نور از آنها عالی است و دارای خاصیت فتو دینامیک هستند،که زیبایی دندان را دو چندان می کنند.

۵_لثه فرم خود را از دست نمی دهد و دچار التهاب نخواهد شد.

۶- خطر مبتلا شدن به تغییر رنگ لثه ها در نزدیکی لبه های فلزی وجود ندارند.

معایب زیرکونیوم  نسبت به پروتز فلزی و سرامیکی

این ماده نسبت به سایر مواد بسیار گران تر است و در موارد دیگر هم این ماده استفاده می شود.مثل ایمپلنت دندان ها و سایر قطعات که به ایمپلنت مربوط و متصل می شوند.

۲-پروتز متحرک

نام دیگر پروتز متحرک ،دست دندان است که به آسانی قابل جا به جایی است. و می توان آن را برداشت و گذاشت.ایرادی که این پروتز ها دارند در این است به فرد احساس پیری می دهند.

در صورتی که فردی تمامی دندان های خود را از دست بدهد،دست کامل دندان برای او استفاده می شود.در روز های اول استفاده از این پروتز  کمی سخت  به نظر می رسد.اما با مرور زمان شخص به آن عادت می کند.

کسانی که از این پروتز استفاده می کنند هر یک الی دو سال نیاز به بررسی دارند.زیرا پروتز متحرک به دلیل تخریب مداوم و تحلیل تیغه استخوان فک نیاز به جایگزین پیدا می کنند.

اگر همه ی دندان ها از بین نرفته باشد و نیاز به دست کامل دندان نباشد،از پروتز پارسیل استفاده می شود. روی یک صفحه ی فلزی این نوع روکش را می سازند و یک لایه روکش پلاستیکی مقاوم  هم روی آن قرار می دهند. تا کاملا هم رنگ دندان شود.این پروتز ها توسط قفل های مخفی به دندان وصل می شوند.

اما با پیشرفتی که در زمینه ی دندان پزشکی انجام شده امروزه دیگر از این پروتز ها استفاده نمی شود. و جای ان را ایمپلنت ها گرفته اند.

تفاوت پروتز با ایمپلنت ها

۱-اگر دندان هایی از دست میروند دندان های مصنویی فقط برای جبران آنها نیستند  بلکه در این بین بافت هایی از لثه واستخوان فک هم که آسیب دیده و دچار مشکل شده،درمان می شوند.گاهی بعضی افراد به دلایل مختلف مثل عفونت بیش از حد ممکن استبافت لثه و استخوان فک آنها آسیب ببیند که برای این افراد ایمپلنت به تنهایی راه درمان نیست.

۲-بعضی افراد هستند که بافت لثه ی حساسی دارند و با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مشکل دارند و باعث خونریزی لثه هایشان می شود.برای این افراد در صورت از دست دادن دندان های اصلیشان،پروتز متحرک دندانی راه حل خوبی است زیرا با در آوردن آن به راحتی میتوانند دندان های خود را شستشو دهند و مسواک بزنند.

۳-اگر بعد از نصب این پروتز ها دندانی ددیگر دچار اسیب شدفبه راحتی می توان با تغییر جزئیدر فرم این پروتز ها،دندانی را به آن اضافه کرد که جایگزین دندان از دست رفته شوند.

۴-قیمت این پروتز های متحرک نسبت به سایر،ارزان تر است.

استفاده از پروتز کامل متحرک یا ایمپلنت

وقتی پروتز کامل استفاده می شود به خوبی روی فک پایین ثابت نمی ماند.برای این کار از ایمپلنت حداقل در دو جای لثه استفاده می شود.تا بتوان آنها را به عنوان نقطه ی ثبات پروتز متحرک استفاده کرد.که در نتیجه ی آن راحتی بیمار با پروتز کامل متحرک است.

هزینه پروتز متحرک

هزینه ی پروتز دندان به دو عامل بستگی دارد یکی که در همه زمینه ها ی پزشکی هم موثر است انتخاب پزشک است و بر اساس تحصیلات،تجربه و … که پزشک دارد نرخ هم متفاوت است.در دندانپزشکی موادی که مصرف میشود و کیفیت آنها و همچنین هزینه ی لابراتوار های دندان سازی هم به این موارد اضافه می شود.

حتما سعی کنید به چند دندان پزشک برای کار های این چنینی مراجعه کنید تا هم قیمت های مختلف را بدست آورید و هم دندان هایتان معاینه شود و نظر تخصصی ارائه شود زیرا ممکن است دندانتان به شیوه ی درمانی دیگری احتیاج داشته باشد.

از اینکه این مقاله را مطالعه کردید از شما سپاس گذاریم و امیدواریم کمکی در جهت حفظ سلامتی شما کرده باشیم.برای دریافت مشاوره رایگان با مطب خانم دکتر عطیه تقوایی در قلهک تماس بگیرید.

شریعتی بالاتر از سه راه یخچال رو ب روی مترو قلهک – جنب خانه درسا-پلاک ۱۴۹۵- طبقه سوم – واحد۱۳

 

برای دریافت مشاوره رایگان با مطب خانم دکتر عطیه تقوایی تماس بگیرید .

آدرس : شریعتی ، بالاتر از سه راه یخچال رو به روی مترو قلهک ، جنب خانه درسا ، پلاک ۱۴۹۵ ، طبقه سوم ، واحد۱۳ شماره تماس : ۰۲۱۲۲۶۴۳۵۶۸

سوالات متداول

لمینت یا لمینیت دندان روکش بسیار نازکی است که روی دندان های اصلی بیمار قرار می گیرد و هدف آن زیبا تر نشان دادن لبخند است

قیمت هر واحد لمینت دندان از 4 میلیون شروع میشود که متناسب با مواد استفاده شده متغییر می باشد

عمر لمینت از حدود ۷ سال طول می کشد و در صورت خوب نگه داشتن تا ۱۵ سال و حتی بیشتر هم می تواند دوام بیاورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *