راه کارهای خلاصی از گیر غذایی

۱۲ علت گیر غذایی و راهکارهای خلاصی از گیر غذایی

۱۲ علت گیر غذایی و راهکارهای خلاصی از گیر غذایی

 

۱۲علت گیر غذایی

 

گیر غذایی چیست و چگونه آن را تشخیص دهیم؟

۱۲ علت گیر غذایی و راهکارهای خلاصی از گیر غذایی : گیر غذایی یکی از دلایل آزار دهنده است که وقتی چیزی میخورید ایجاد می شود.و با گیر کردن غذا و یا به اصطلاح دام غذایی همیشه دچار دردسر هستید.مثلا وقتی به مهمانی یا رستوران میروید دائما باید مراقب باشید که چیزی بین دندانهایتان گیر نکند.و باید دنبال جای خلوتی باشید که وضعیت دندان های خود را بررسی کنید.همیشه بعد از خوردن غذاها از اینکه در جمع لبخند بزنید یا صحبت کنید خجالت میکشید زیرا ممکن است مثلا کاهو یا سبزی و یا هرچیزی بین دندان هایتان گیر کرده باشد و حتی خودتان هم متوجه نشده باشید و این موضوع اعتماد به نفس شما را تحت تاثیر قرار می دهد.ممکن است تکه های بزرگی از گوشت بین دندانهایتان گیر کرده باشد و احساس فشار به دو طرف دندان کنید که این خود میتواند به مرور به لثه ها هم آسیب بزند و باعث پوسیدگی دندان شود.این اتفاق میتواند بعد از ترمیم دندان ها هم رخ دهد اما در صورتی که دندان پزشک به خوبی برایتان ترمیم را انجام نداده باشد و بین دندان ها فاصله باشد.

پس در نتیجه گیر غذایی زمانی رخ میدهد که بین دندان ها فاصله باشد.فاصله ی طبیعی دندان ها باید به حدی باشد که نخ دندان به ارامی بتواند از آن عبور کند.در صورتی که دچار دام غذایی هستید حتما به دندان پزشک مراجعه کنید تا از پوسیدگی و عفونت دندان و لثه خود جلوگیری کنید تا مجبور نباشید هم درد بکشید هم هزینه درمان بیشتری پرداخت کنید.

۱۲ علت گیر غذایی

 

۱)فاصله ی بین دندان ها:

دندان های ما به شکلی در کنار هم رشد می کنند که در بین آنها فاصله ای نباشد و یا فاصله به حدی کم است که فقط میتوان به آرامی یک نخ دندان از بین آنها عبور داد.اما به مرور زمان تحت فشار هایی مثل جویدن غذاهای سفت و یا سابیده شدن آنها به همدیگر مخصوصا کسانی که دندان قروچه دارند بین دندان ها فاصله می افتد.پس اگر به این دلایل بین دندان ها فاصله ایجاد شود دلیلی برای گیر غذایی ایجاد می شود.

۲)هم تراز نبودن دندان ها:

وقتی دندان ها با ترتیب و نظم  و در یک راستا قرار نداشته باشند مشکل هم ترازی دندان ها ایجاد می شود و غذاهایی که میخورید ممکن اس در هر گوشه و کناری از دندان هایتان گیر کند.

۳)وجود حفره در بین دندان ها:

وقتی شما دچار پوسیدگی در دندانی باشید اگر در زمان مناسبی به پزشک مراجعه نکنید و جلوی پیشرفت پوسیدگی را نگیرید با گذشت زمان پوسیدگی زیاد شده وباعث ایجاد حفره بر روی سطح دندان می شود.که این سوراخ ایجاد شده بین دو دندان قرار میگیرد و معمولا باعث ایجاد پوسیدگی در دندان کناری هم می شود.

۴) شکستن دندان:

وقتی دندانی را قبلا پر کرده باشید و به مرور زمان مواد پر شده خارج و یا شکسته شود بین دندان ها فضای خالی ایجاد میشود و باعث به دام انداختن غذاها میشود همچنین در این شرایط مسواک زدن و رعایت نظافت دندان هم مشکل است زیرا لبه های دندان حالت تیزی پیدا می کنند.

۵)آسیب دیدگی لثه و استخوان فک:

اگر در ساختار فک مشکلی ایجاد شود که بین دندان ها فاصله ایجاد کند و یا اینکه لثه به مرور زمان تحلیل برود و دچار عقب نشینی شود،فاصله ای که بین دندان ها ایجاد می شود فضای مناسبی است برای به تله انداختن غذا می شود.

۶)رویش فوقانی دندان:

زمانی که دندانی از بین میرود،دندان در فک مقابل از سطح اکلوزال(سطح جونده)شروع به حرکت می کند.معمولا این حالت زمانی مشاهده میگردد که از دست دادن دندان در فک پایین است و به نظر می رسد مه دندان بالایی نسبت به دندان همسایه رشد بیشتر داشته باشد.هنگامی که دندان رشد بیشتر پیدا می کند فرو رفتگی ریشه ها باعث ایجاد گیر غذایی می شود،زیرا تماس با دندان های همسایه از بین می رود.

۷)دندان نهفته:

دندان های نهفته دندانی هستند که نمیتوانند از طریق لثه بیرون بیایند.تمیز کردن دندان هایی با این شرایط هم بسیار سخت است و مشکلات گیر غذایی در این دندان ها ایجاد می شود.

۸)رویش دندان:

زمانی که دندانی رویش یافته،معمولا باعث به دام افتادن غذا در اطراف بافت لثه می شود که باعث تحریک والتهاب مکرر و عفونت لثه می شود.در صورتی که به موقع درمان انجام نگیرد لثه ها متورم می شوند و دندان ها به دلیل رشد باکتری ها در تله غذایی دچار پوسیدگی می شوند.

۹)پر کردن یا برآمدگی بیش از حد:

پر کردن دندان بیش از حد عادی یک ترمیم نا فرم و بد شکل است.که خود باعث گیر غذایی می شود.بین دندان ها نواحی به دام انداختن پلاک وجود دارد.که به دلیل کانتور یا بیرون زدگی زیاد ناشی از پر کردن باعث می شود هنگام غذا خوردن مواد غذایی نتواند به راحتی عبور کند و باعث گیر کردن غذا ها شود.و به مرور باعث پوسیدگی و عفونت و تورم لثه شود.

۱۰)نیمه کاره رها کردن ترمیم دندان:

در‌‌ صورتی که فرد برای دردی به دندان پزشکی مراجعه میکند مثلا با تشخیص پزشک  دندانی نیاز به عصب کشی دارد. ممکن است پس از یک جلسه که دکتر نیمی از مراحل را رفته بیمار دیگر دردی احساس نکند‌.و برای ادامه درمان مراجعه نکند و یا خیلی دیر مراجعه کند،در این زمان پزشک حفره هایی که در دندان برای ترمیم ایجاد کرده و موقتا ان را پر کرده دچار مشکل میشوند و غذا در آنها گیر میکند و باعث عفونت دندان و لثه می شود.

۱۱)روکش نا مناسب و معیوب:

در مقالات دیگر راجع به روکش های مختلف دندان صحبت کردیم.روکش کامپوزیت ونیر و یا لمینیت و…که اگر این روکش ها به درستی انجام نشوند و توسط متخصص با تجربه انجام نگیرند میتواند کج یا شکسته شوند و خود علت گیر غذایی و خرابی دندان شوند.

۱۲)عمل های زیبایی دهان

در صورتی که عمل های زیبایی مثل زاویه سازی فک و یا ارتودنسی و یا عمل های مربوط به لثه را انجام دهید ممکن است از عوارض آن جا به جایی دندان ها و ایجاد گیر غذایی باشد.

راهکارهای خلاصی از گیر غذایی

معمولا بیماران با مراجعه به مطب دندان پزشکی از گیر غذایی که برایشان پیش می آید ناراحت هستند و به دنبال درمان آن هستند.

راه کار های کوتاه مدت و بلند مدتی وجود دارد که با هم بررسی می کنیم.

راه کارهای خلاصی از گیر غذایی

راهکار کوتاه مدت:

نخ دندان و مسواک:کسانی که در طی مدتی پس از غذا خوردن خود متوجه ایراد و گیر غذایی در دندان هایشان شده اند، و قبل از اینکه به دندانپزشک مراجعه کنند،باید با استفاده از مسواک و نخ دندان بعد از هر وعده ی غذایی دندان ها و غذاهای گیر کرده بین دندان را به خوبی تمییز کنند تا از پوسیدگی تا زمانی که به پزشک مراجعه کنند جلو گیری کنند.

راهکار بلند مدت:

کامپوزیت ها و روکش های سرامیکی راهکاری برای رفع این مشکل هستند زیرا این روکش ها با قالب گیری دقیق میتواند از دندان شما ضخیم تر و عریض تر ساخته شوند و با نصب آسان این قالب ها توسط پزشک به روی دندان های خود می توانید این فاصله را از بین ببرید و مشکل گیر غذایی را به راحتی رفع کنید.

البته در صورتی که متوجه مشکل گیر غذایی شدید حتما در سریع ترین زمان به پزشک مراجعه کنید زیرا گیر غذایی همانطور که گفته شد میتواند علت های زیادی داشته باشد و دندان پزشک با معاینه و بررسی علت اصلی این گیر غذایی میتواند راه حل دقیق تر و همچنین میزان دقیق هزینه ها را به شما بگوید وبا نظر خودتان درمان مناسب را انجام دهید.

از اینکه این مقاله را مطالعه کردید از شما سپاس گذاریم و امیدواریم کمکی در جهت حفظ سلامتی شما کرده باشیم.برای دریافت مشاوره رایگان با مطب خانم دکتر عطیه تقوایی در شمال تهران تماس بگیرید.

شریعتی بالاتر از سه راه یخچال رو ب روی مترو قلهک – جنب خانه درسا-پلاک ۱۴۹۵- طبقه سوم – واحد۱۳

 

 

برای دریافت مشاوره رایگان با مطب خانم دکتر عطیه تقوایی تماس بگیرید .

آدرس : شریعتی ، بالاتر از سه راه یخچال رو به روی مترو قلهک ، جنب خانه درسا ، پلاک ۱۴۹۵ ، طبقه سوم ، واحد۱۳ شماره تماس : ۰۲۱۲۲۶۴۳۵۶۸

سوالات متداول

لمینت یا لمینیت دندان روکش بسیار نازکی است که روی دندان های اصلی بیمار قرار می گیرد و هدف آن زیبا تر نشان دادن لبخند است

قیمت هر واحد لمینت دندان از 4 میلیون شروع میشود که متناسب با مواد استفاده شده متغییر می باشد

عمر لمینت از حدود ۷ سال طول می کشد و در صورت خوب نگه داشتن تا ۱۵ سال و حتی بیشتر هم می تواند دوام بیاورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *