مزایا و معایب کامپوزیت دندان

مزایا و معایب کامپوزیت دندان

مزایا و معایب کامپوزیت دندان

امروزه خوشبختانه توجه بسیار زیادی به سلامت دهان و دندان و همچنین زیبایی فک و دندان شده است. کامپوزیت و لمینت هم جزو این دسته  هستند که در سالهای اخیرحتما نام ان را شنیده اید و مورد توجه خیلی ها برای داشتن لبخندی زیباتر قرار گرفته است. ما در این مقاله قصد داریم شما را با کامپوزیت و مزایا و معایب آن آشنا کنیم.

کامپوزیت چه کاری برای دندان انجام میدهد؟

در واقع کامپوزیت نوعی روکش است که باعث پوشاندن دندانهای آسیب دیده میشود و همچنین به آن زیبایی می بخشد. ازجمله تغییراتی که میتواند برای دندان های شما به ارمغان آورد: رنگ ، درخشش ، سفیدی و همچنین نظم دندان ها و از بین بردن فاصله ی بین دندانی است. اگر علاقه مند هستید به کاشت ایمپلنت و داشتن لبخندی زیباتر برای شما مهم است حتما قبل از انجام هر اقدامی این مقاله را مطالعه کنید.

مزایا و معایب کامپوزیت دندان

ونیر دندان

احتمالا کسانی که به دنبال کامپوزیت دندان هستند کلمه ی ونیر به گوششان آشنا می آید. در توضیح ونیر هم مختصرا میتوان گفت پوششی است،هم رنگ دندان که خرابی و آسیب های دندانی را پوشانده و جلوه ی زیبایی به دندان شما میدهد.

ونیر دواقع روکشی است از جنس رزین نیمه شفاف.ونیر لمینیت نسب به ایمپلنت کیفیت بالاتر و دوام بیشتری دارد. اما کامپوزیت هزینه ی کمتری نسبت به لمینیت دارد.

کامپوزیت هم مانند هر مسئله ی پزشکی دارای معایب و مزایایی هست که با هم آن را بررسی میکنیم :

 

مزایای کامپوزیت

 

۱-شکستگی و آسیب های دندان

انجام کامپوزیت جزو بخش زیبایی دهان و دندان می شود.و لبخند زیبا هدیه میدهد. برای کسانی که شکستگش دندان دارند ویا فاصله ی بین دندانی انها زیاد است  و یا دندان های نا منظمی دارند گزینه ی بسیار مناسبی است.

۲-منظم بودن دندان ها

بیشترین موردی که طرفدار پیدا کرده است برای انجام کامپوزیت همین نظم و ترتیب دادن به چیدمان دندان است و دلیل مهم دیگر هم رنگ و درخشش دندان ها است. پس می توان برای افرادی که رنگ دندان تیره و یا زرد رنگی دارند هم گزینه ی مناسبی باشد.

۳-پروسه ی پزشکی فوری

یکی دیگر از ویژگی های خوبی که کامپوزیت دندان دارد پروسه ی سریع پزشکی است که میتواند در یک جلسه هم کامپوزیت انجام شود و اگر هم بعدا مشکلی برای دندانی پیسش بیاید به راحتی میتوان با برداشتن ان یک واحد از کامپوزیت دندان مذکور را درمان و سپس مجددا دوباره کامپوزیت را جایگذاری کرد.

۴_ زیبایی

و در نهایت همانطور که گفته شد مجموعا باعث زیبایی دهان و چهره ی شما توسط لبخندی بینظیر خواهد شد.

مزایا و معایب کامپوزیت دندان در زیبایی دندان

معایب کامپوزیت دندان

 

۱-دوام و طول عمر کامپوزیت

یکی از مهم ترین و قابل توجه ترین معایبی که میتوان برای کامپوزیت مثال زد دوام وطول عمر آن است که همانطور که گفتیم نسبت به لمینیت سرامیکی ضعیف تر است.در واقع کامپوزیت از نوعی پلاستیک به نام رزین تولید می شود که اگر چه دوام و استحکام بالایی دارد اما باز هم آسیب پذیر است.

بعد از کامپوزیت دندان احتیاج به مراقبت های ویژه ای دارد. حتی نسبت به غذا خوردن و جویدن مواد غذایی و گاز زدن مخصوصا در غذاهای سفت باید نهایت دقت را داشت و تا حد ممکن از خوردن غذای سفت خودداری کرد زیرا بی توجهی ممکن است باعث شکستن و یا لب پر شدن و همچنین کاهش طول عمر کامپوزیت دندان شود.طول عمر کامپوزیت معمولا بین ۳ تا ۷ سال است و معمولا بعد از ۶،۷سال احتیاج به تعویض دارند.

 

۲- تغییر رنگ کامپوزیت دندان

برای کسانی که میخواهند کامپوزیت انجام دهند این سوال پیش می آید که آیا کامپوزیت تغییر رنگ هم میدهد؟ بله! مسئله ی ناخوشایند دیگری در کامپوزیت دندان مهم است زرد شدن،تغییر رنگ و کدر شدن کامپوزیت است.

بسیاری از موارد مانند مصرف  خوراکی های دارای رنگدانه ی بالا مثل زعفران یا آب هویج و امثال اینها و مصرف بیش از حد این خوراکی ها میتواند به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان شود. همچنین سیگار باعث کدر شدن کامپوزیت میشود. برای همین به افرادی که سیگاری هستند استفاده از این روش اصلا توصیه نمی شود.

همچنین بعد از کامپوزیت باید حتما روزی دو الی سه بار دندان ها با مسواک نرم شستشو داده شود.

البته باید گفت کامپوزیت ها خود دارای رنگ های متفاوتی هستند که شما میتوانید از ابتدا رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید. البته بهترین حالت این است که رنگی انتخاب شود که با رنگ دندان خودتان یکی باشد و انتخاب رنگ هم حتما باید با نظر موافق دندانپزشک باشد.

اگر به توصیه های دندان پزشک خود به طور کامل عمل کنید میتوانید به مدت طولانی از دندان های سفید و درخشنده ی خود بهره ببرید.

 

۳-استحکام

استحکام کامپوزیت دندان هم باید بررسی شود.همانطور که گفته شد گاز زدن و جویدن غذاهای سفت میتواند به کامپوزیت آسیب جدی برساند و همینطور رنگدانه ها هم باعث فرسودگی آن شوند.به این خاطر میگوییم که لمینت درست است که هزینه ی بیشتری نسبت به کامپوزیت دارند اما استحکام بیشتری دارند و نیاز نیست که در مدت کوتاهی تعویض شوند.

بعضی افراد عادتی دارند به نام دندان قروچه که پزشکان برای این افراد هم کامپوزیت را توصیه نمیکنند البته راهی وجود دارد که اگر شخصی اسرار به انجام این کار دارد میتواند از محافظ های شبانه استفاده کند تا از ترک و لب پر شدن دندان جلوگیری شود.

 

۴-کامپوزیت دندان های شما را درمان نمی کند

کامپوزیت ها به هیچ وجه جنبه ی درمانی ندارند و فقط برای زیبایی به کار می روند.به همین دلیل اگر دندان پوسیده و یا آسیب دیده ای دارید اول باید آن مشکل را حل کنید بعد کامپوزیت را انجام دهید. البته جای نگرانی نیست که اگر بعدا برای دندانتان مشکلی ایجاد شود کامپوزیت ها به راحتی قابل برداشتن و گذاشتن هستند.

 

۵-آسیب کامپوزیت به دندان های طبیعی

در اصل باید گفت کامپوزیت ها هیچ آسیبی به دندان اصلی شما نمی‌رسانند و کاشت آن هم با دندان اصلی شما ارتباطی ندارد و هیچ آسیبی مینای دندان شما را تهدید نمیکند. با این حال مثل هر عمل پزشکی به مرور زمان دستخوش مشکلاتی وعوارضی خواهد شد مثلا:

*بوی بد دهان : یکی از این عوارض بوی بد دهان است. اگر کامپوزیت توسط پزشک کار بلدی انجام نشود و بین دندان ها فاصله وجود داشته باشد مواد غذایی  لابه لای دندان ها میماند و باکتری ها به سرعت رشد میکنند و باعث بوی بد و  تخریب می شوند.

*کبود شدن و متورم شدن لثه :موردی است که احتمال وقوع آن در صورت ماهر بودن پزشک کم است. اما باز هم بستگی به لثه ی ضعیف بیمار دارد.در صورتی که این اتفاق رخ دهد تا یکی دو هفته امکان ادامه داشتن دارد.

*حساسیت،آلرژی و درد : این مورد هم باز به بیمار بستگی دارد وممکن است بعد از کاشت کامپوزیت تا دو هفته کمی شما را اذیت کند ولی به مرور عادت خواهید کرد.بیشتر ممکن است نسبت به سرد و گرم بودن مواد غذایی واکنش نشان دهید.چنانچه این مسائل بیشتر از دو هفته ادامه پیدا کرد حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

*پوسیدگی دندان : همانطور که درباره ی بوی دهان گفتیم.اگر فاصله ی دندان به درستی حفظ نشود و یا بهداشت مثل مسواک زدن مداوم یا استفاده از دهان شویه صورت نگیرد مواد غذایی به مرور دندان ها را می پوساند.پس با رعایت بهداشت دهان میتوانید خیلی از این عوارض را کنترل کنید.

( از اینکه این مقاله را مطالعه کردید از شما سپاس گذاریم و امیدواریم به سوالات شما پاسخ داده باشیم.)

برای اطلاعات بیشتر مقاله ۴ تفاوت ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی دندان و طول عمر و انواع آنها را مطالعه نمایید

برای دریافت مشاوره رایگان با مطب خانم دکتر عطیه تقوایی تماس بگیرید .

آدرس : شریعتی ، بالاتر از سه راه یخچال رو به روی مترو قلهک ، جنب خانه درسا ، پلاک ۱۴۹۵ ، طبقه سوم ، واحد۱۳ شماره تماس : ۰۲۱۲۲۶۴۳۵۶۸

سوالات متداول

لمینت یا لمینیت دندان روکش بسیار نازکی است که روی دندان های اصلی بیمار قرار می گیرد و هدف آن زیبا تر نشان دادن لبخند است

قیمت هر واحد لمینت دندان از 4 میلیون شروع میشود که متناسب با مواد استفاده شده متغییر می باشد

عمر لمینت از حدود ۷ سال طول می کشد و در صورت خوب نگه داشتن تا ۱۵ سال و حتی بیشتر هم می تواند دوام بیاورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *