دندان عقل چیست؟زمان مناسب کشیدن آن؟مزایا و عوارض

دندان عقل چیست؟زمان مناسب کشیدن آن؟مزایا و عوارض

دندان عقل چیست؟زمان مناسب کشیدن آن؟مزایا و عوارض ؟ قرار است در این مقاله این موضوعات را با هم بررسی کنیم.دندان عقل اسم آن هیچ ربطی به عقل ندارد و احتمالا علت نام گذاری آن به این دلیل است که در سنین بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی این دندان خود را نمایان می کند.

البته تشکیل شدن آن از سن ۹  تا ۱۰ سالگی است و حدود ۱۴ سالگی تاج آن کامل می شود.دندان عقل جزو دندان های آسیاب است که در انتهای دهان و پشت دندان های آسیاب دیگر در قوس فک تشکیل می شود.تعداد آن ۴ تا است دو تا در فک بالا و دو تا در فک پایین.دندان های عقل اگر به درستی رشد کنند مثل دندان های آسیاب دیگر،در روند جویدن بسیار کمک کننده است،و این باور غلطی است که حتما این دندان باید کشیده شود.اما در صورتی که بد رشد کنند به دندان های دیگر را تهدید می کند و درد هم به همراه دارد که دندان پزشک در این حالت آن را می کشد.

آناتومی دندان ها:

هر آدم بالغی به طور طبیعی باید ۳۲ دندان داشته باشد که ۴ تای آنها دندان های عقل حساب می شوند،دندان عقل جزو دندان های دائمی هستند،ممکن است اقرادی باشند که تعداد دندان های عقل کمتری داشته باشند و یا کسانی باشند که یا اصلا دندان عقلشان تشکیل نشود.

انواع دندان عقل وجود دارد:

۱_دندان عقلی که کاملا روییده

۲_دندان عقل نهفته

۳_دندان عقل نیمه نهفته

۴_عدم وجود دندان عقل(در بعضی افراد ممکن است اصلا دندان عقل به وجود نیاید و یا فقط در فک پایین و یا فقط در فک بالا ایجاد شود.)

 

دندان عقل نهفته و نیمه نهفته چیست؟

در صورتی دندان عقل به صورت نهفته و یا نیمه نهفته ایجاد می شود که در فک فضای کافی برای رویش دندان وجود نداشته باشد در این صورت یا دندان نمی تواند بیرون بیاید به علت کمبود جا و یا با فشار و با درد به صورت ناقص و فقط قسمت کمی از آن بیرون می آید.که این می تواند به دندان های دیگر آسیب بزند و باید زودتر کشیده شود.

در بعضی افراد هم ممکن است اصلا دندان عقل به وجود نیاید و یا فقط در فک پایین و یا فقط در فک بالا ایجاد شود.دندان عقل نهفته به استخوان فک گیر می کند و نمی تواند بیرون بیاید ولی استخوان فک نهفته از استخوان فک خارج شده و به نمی تواند از بافت نرم لثه خود را خارج کند.دندان های نهفته به دلیل ارثی، کم خونی، راشیتیسم و بیماری های دوران کودکی ایجاد می شوند.

چرا می گویند دندان عقل باید کشیده شود؟

اگر دندان ها عقل به صورت عادی و عمودی رشد کنند و فشاری به سایر دندان ها و لثه وارد نکنند مشکلی ندارد،بلکه می تواند در بهتر جویده شدن غذا هم کمک کند که البته کم اتفاق می افتد.در بعضی افراد هم ممکن است اصلا دندان عقل به وجود نیاید و یا فقط در فک پایین و یا فقط در فک بالا ایجاد شود.اما اگر دندان عقل به صورت عمودی رشد نکند و کج شود و افقی پدیدار شوند،

همچنین به علت کوچک بودن استخوان فک نتواند به خوبی خود را نشان دهد،در این حالت است که درد به همراه دارد و می تواند به سایر دندان ها اسیب بزند.مثلا به دلیل فشاری که می آورد تا از لثه خارج شود میتواند به ریشه دندان کناری آسیب بزند.

البته تشخیص این مورد با دندان پزشک است و ممکن است که تشخیص دهد فورا جراحی و کشیده شود و یا اینکه فعلا نیازی به کشیدن ندارد.اگر خود دندان عقل دچار پوسیدگی شوند حتما باید آن را کشید زیرا به راحتی و به سرعت میتواند دندان های دیگر را هم خراب کند.

وقتی که دندان عقل درد بگیرد به دلیل اینکه به عصب نزدیک است،درد در کل دندان ها می پیچد و تشخیص آن سخت است و با مراجعه به دندان پزشک با تجربه می توانید این مشکل را ریشه یابی کنید.دکتر عطیه تقوایی دندان پزشک با تجربه ای است می تواند در کلیه ی امور دندان پزشکی به ایشان مراجعه کنید و مشاوره بگیرید و درمان شوید.

دندان های عقل به چه حالت هایی رشد می کنند؟

به سمت دندان دیگر و با زاویه ای به سوی افقی که به اصطلاح به آن مولر دوم می گویند

به سمت پشت دهان و زاویه دار

با زاویه افقی و کج نسبت به دندان های دیگر

منظم و عمودی مثل دندان های دیگر

عوارض نکشیدن دندان عقل ناسالم

۱_عفونت دندان و لثه

۲_بیماری لثه

۳_کیست لثه

۴_آسیب زدن به دندان ها کناری

۵_نامرتب شدن سایر دندان ها

۶_بوی بد دندان

۷_درد شدید

۸_تورم و التهاب

۹_تومور های خوشخیم در لثه

۱۰_آبسه

۱۱_پوسیدگی دندان ها

۱۲_از بین بردن استخوان فک به مرور زمان

سن مناسب برای کشیدن دندان عقل چه زمانی است؟

بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل قبل از ۲۰ سالگی است زیرا در این زمان هنوز ریشه ی دندان عقل به طور کامل قطور نشده است و راحت تر میتوان آن را جدا کرد.البته کشیدن دندان عقل محدود به این سن نیست و هر زمانی که بخواهید می توانید آن را بکشید اما با بالا تر رفتن سن ریشه ی دندان عقل قطور تر و محکم تر می شود و کشیدن آن با درد بیشتری همراه است.علاوه بر آن با بالاتر رفتن سن  به دلیل عمیق تر بودن ریشه روند بهبودی هم ممکن است بیشتر طول بکشد و باعث عفونت و عوارض دیگر شود.

مثلا در افراد مسن احتمال اینکه در حین کشیدن دندان عقل دندان مجاور بشکند و یا بعد از کشیدن دندان عقل دندان های مجاور دچار پوسیدگی شوند  هم وجود دارد.به دلیل بیماری هایی که در سنسن بالا وجود دارد مثل بیماری های قند،خوب شدن محل جراحی ممکن است خطرناک و درد سر ساز باشد و به دلیل بیماری های قلبی و سایر بیماری ها از مصرف بسیاری از داروها ممنوع هستند که این ها خود خطرات و روند بهبودی را کند می کند.

جراحی دندان عقل چگونه است؟

بعد از اینکه به دندان پزشک مراجعه کردید و تشخیص بر این شد که باید دندان هایتان کشیده شود،اصلا نگران نباشید زیرا در مرحله ی اول:کشیدن دندان عقل عملی سرپایی است و با یک بی حسی موضعی و تزریق در محل جراحی انجام می شود.

در حالت دوم:در صورتی که دندان هایتان مشکل حادی داشته باشد و یا دندان عقل دچار عفونت و پوسیدگی شدید شده باشد و یا بیماری خاصی داشته باشید که نتوان در حالت هوشیاری جراحی را انجام داد از روش بیهوشی و تزریق به بازو که کمی شما را به حالت بیهوشی می برد اما کاملا بیهوش نیستید انجام می شود،در این حالت به محل جراحی هم بیحسی تزریق می شود.

در حالت سوم:بیهوشی عمومی است که از طریق استنشاق ماده ی بیهوشی انجام می شود و در حین جراحی هیچ چیزی حس نمی کنید.در شرایطی که بیمار به این روش بیهوش شود تمامی علائم حیاتی بدنش تحت نظر قرار می گیرد.در انتهای عمل هم برای اینکه بعد از به هوش آمدن بیمار درد نکشد،به محل جراحی بی حسی موضعی تزریق می شود.اینکه چگونه جراحی می شوید تشخیصش با دندان پزشک شما است که شرایط جسمانی شما را می سنجد.زمان جراحی عقل بستگی به شرایط دندان ها بین ۲۰ تا ۴۵ دقیقه زمان می برد.

جراحی:

ابتدا نیم ساعت قبل از شروع هر کاری دندان را بیحس می کنند و یا به روش هایی که گفتیم بیهوشی انجام می شود.اگر دندان عقل به اندازه ای که بشود با ابزار های دندان پزشکی آن را بیرون کشید نمایان باشد مشکل خاصی ندارد و کشیدن آن بسیار آسان است و نیاز به جراحی ندارد اما در صورتی که تاج دندان به خوبی مشخص نباشد و دسترسی به آن راحت نباشد،برشی در لثه ایجاد می شود تا بتوان راحت به دندان دسترسی پیدا کرد.

دندان پزشک می تواند دندان را یک تکه بیرون بکشد اما ممکن است به علت بزرگی و یا پوسیدگی دندان عقل نتوان آن را یکباره بیرون کشید و آن را چند تکه کرد،تا راحت تر بتوان آن ها را خارج کرد.در طول جراحی شما دردی احساس نخواهید کرد و فقط ممکن است فشار ناشی از ابزار های دندان پزشکی را احساس کنید.

نکات مراقبتی پس از جراحی دندان

بعد از جراحی دندان پزشک روی محل جراحی گاز استریل قرار می دهد که باید آن را روی دندان هایتان فشار دهید.

گاز استریل را روی دندان خود جا به جا نکنید و بگذارید ثابت بماند.

از کمپرس آب یخ بعد از جراحی استفاده کنید.

سعی کنید تا چند ساعت اول صحبت نکنید.

آب دهات خود را به صورت عادی قورت دهید و بیرون نریزید.

از مکیدن دندان جراحی شده بپرهیزید تا خون روی آن لخته و خشک شود.

بعد از ۲۴ ساعت به آرامی پانسمان گاز استریل را جدا کنید.

در صورتی که مجبور به تعویض گاز استریل شدید حتما آن را کمی مرطوب کنید به هیچ وجه از گاز استریل خشک استفاده نکنید.

تا چند روز با سمتی که جراحی شده سعی کنید عذا نخورید.

تا ۲۴ ساعت از غذا های گرم استفاده نکنید و همین طور غذای نرم و مایعات مصرف کنید.

بعد از ۲۴ ساعت به آرامی دهان خود را با آب نمک شستشو دهید.

برای جلوگیری از درد از مسکن ها و برای جلوگیری از عفونت از آنتی بیوتیک ها استفاده کنید.

تا ۲۴ ساعت از فعالیت های شدید بدنی خودداری کنید.

توصیه هایی که بهتر است رعایت شود

تا چند روز از کشیدن سیگار خودداری کنید.

تا ۲۴ ساعت مسواک نزنید حتی به دندان های دیگر.

از مشروبات الکلی تا چند روز بپرهیزید.

با نی نوشیدنی های خود را میل نکنید.

خونریزی در مقدار کم طبیعی است.اگر شدید شد و ادامه دار بود به دندان پزشک مراجعه کنید.

هزینه کشیدن دندان

هزینه کشیدن دندان در صورتی که نیاز به جراحی نداشته باشد بین ۱۰۰ تا ۳۰۰٫ودر صورتی که نیاز به جراحی باشد بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ می باشد و این بستگی دارد به اینکه متخصص و یا دندان پزشک معمولی این کار را برای شما انجام دهد.

از اینکه این مقاله را مطالعه کردید از شما سپاس گذاریم و امیدواریم کمکی در جهت حفظ سلامتی شما کرده باشیم.برای دریافت مشاوره رایگان با مطب خانم دکتر عطیه تقوایی تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره رایگان با مطب خانم دکتر عطیه تقوایی تماس بگیرید .

آدرس : شریعتی ، بالاتر از سه راه یخچال رو به روی مترو قلهک ، جنب خانه درسا ، پلاک ۱۴۹۵ ، طبقه سوم ، واحد۱۳ شماره تماس : ۰۲۱۲۲۶۴۳۵۶۸

سوالات متداول

لمینت یا لمینیت دندان روکش بسیار نازکی است که روی دندان های اصلی بیمار قرار می گیرد و هدف آن زیبا تر نشان دادن لبخند است

قیمت هر واحد لمینت دندان از 4 میلیون شروع میشود که متناسب با مواد استفاده شده متغییر می باشد

عمر لمینت از حدود ۷ سال طول می کشد و در صورت خوب نگه داشتن تا ۱۵ سال و حتی بیشتر هم می تواند دوام بیاورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *