امالگام چیست؟

آمالگام چیست؟کاربرد-مزایا-معایب

آمالگام چیست؟کاربرد-مزایا-معایب

بخاطر مصرف انواع غذاها و نداشتن یک رژیم غذایی منظم و درست رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان،نوعی باکتری در پوسیدگی دندان ها شایع است.این پوسیدگی ها اکثرا با نفوذ به مغز دندان سبب درد های شدیدی می شوند.وقت احساس در در دندان ها حتی از نوع خفیف کردید هر چه سریع تر به دندان پزشک مراجعه کنید تا جلوی شدید تر شدن و نفوز به مغز دندان را بگیرید و از درد های شدید تر و عصب کشی پیشگیری کنید.

وقتی به دندان پزشک مراجعه می کنید برای اینکه پوسیدگی را از بین ببرد با دستگاه مخصوص حفره ای روی دندان شما ایجاد می کند.و پس از درمان و از بین بردن بافت های آسیب دیده،جای آن را با آمالگام پر می کند.

البته استفاده از آمالگام فقط وقتی که دندان پوسیده باشد استفاده نمی شود.و کاربرد های دیگری هم دارد.مثلا اگر دندانی شکسته باشد در اثر شکستن جسمی سفت با دندان و یا در حادثه ای دندان بشکند هم میتوان از آمالگام برای پر کردن استفاده کرد.

آمالگام مقاوم تر از کامپوزیت است،همچنین ماندگاری بیشتری دارد و ارزان تر است‌.اما عیب بزرگی که دارد در رنگ ان است که نقره ای رنگ است ولی کامپوزیت هم رنگ دندان است.

امالگام چیست؟

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا درباره معایب و مزایا و کاربرد های آن با هم مطالعه کنیم.

 

آمالگام چیست؟

نام دیگر آمالگام فیلر نقره است.این ماده مخلوطی است از آلیاژ ه و فلزات ی مثل جیوه،نقره،مس،قلع و روی که حفره ها و فضاهای خالی دندان را با آن پر می کنند.

مواد پر کننده باید ویژگی هایی داشته باشد که سازگار با دندان و بدن باشند.زیرا بدن به بعضی آلیاژ ها حساسیت نشان می دهد.مثال خیلی ساده آن بعضی آفراد هستند که به طلا و نقره حساسیت نشان می دهند و دغسچار مشکلات پوستی می شوند.پس حتما باید ترکیب این فلز چیزی باشد که مخصوصا با دندان که در معرض رطوبت و انواع مواد غذایی  هم هست واکنش بدی نشان ندهد.

یکی از مقاوم ترین اعضای بدن مینای دندان است،با عدم رعایت بهداشت،خوردن غذای نا مناسب و در اثر حوادث از بین می رود. با رعایت نکردن اصول تغذیه،مسواک نزدن بعد از غذا،باکتری ها به دلیل مرطوب بودن محیط دندان به راحتی رشد می کنند.و پوسیده گی را ایجاد میکنند که شایع ترین نوع دندان درد محسوب می شود و اکثر افراد آن را تجربه کرده اند.این پوسیدگی ها به مرور سبب بروز حفره در دندان می شوند.هر چقدر ای حفره ها بماند و درمان نشود بزرگتر شده و باکتری ها از مسیر آن حفره به داخل و عاج و مغز دندان نفوذ کرده و آن را  تخریب میکنند که در این حالت درد بسیار زیادی را تجربه خواهید کرد.و با مراجعه به دندان پزشک نیاز به عصب مشی پیدا خواهید کرد..پزشک برای رفع پوسیدگی و یا عصب کشی حفره ای با دستگاه مخصوص حفره ای در بالای دندانتان ایجاد می کند وبافت عای آسیب دیده را ترمیم و یا جدا می کند.و آن را کاملا تمیز می کند.سپس با مواد مختلف مه یکی از آنها آمالگام است پر می کند.

مواد تشکیل دهنده آمالگام چیست؟

مواد تشکیل دهنده آمالگام شامل ۵۰ درصد جیوه+ ۵/۳۴درصد نقره +۹ درصد قلع و۶ درصد مس و ۵درصد روی است.

تاریخچه آمالگام

تاریخچه آمالگام بر می گردد به سالها پیش در حدود ۱۰۰ سال که در آن زمان هم برای پر کردن دندان استفاده می شد.در سال ۱۸۱۲ یک شیمی دان انگلیسی آن را کشف کرده و در سال۱۸۸۳ان را به جهانیان معرفی کرده است.آمالگام فوق العاده انعطاف پذیری دارد.قیمت مناسب،کاربردی،استفاده آسان و همچنین برای پر کردن دندان به دلیل پرمی و انعطاف پذیری بسیار بالا بسیار مناسب است.امالگام به راحتی می تواند تمام حفره ها را پر کند و در فضای خال حفره دندان به خوبی شکل بگیرد و سپس سفت شود.آمالگام نسبت به کامپوزیتماندگارترو طول عمر بیشتری دارد.آمالگام‌ حدود ۱۰ الی ۱۲ سال دوام دارد ولی کامپوزیت ۶الی ۵ سال نهایتا با استفاده درست دوام می آورد.

طبق تحقیقات انجام شده درباره ی تاریخچه آمالگام،قدیمی ترین آمالگام برای چین بوده اما  صحت آن به درستی تایید نشده است.پیش تر از آن مردم برای پر کردن دندان ها یشان از چوب پنبه،صمغ،ترابانتین،سرب،طلا،سنگ و… استفاده می کردند.که به دلیل رطوبت دندان و باکتری های موجود در دندان آسیب پذیر بودند و با بدن سازگاری نداشتند.

ابتدا برای ساخت آمالگام ترکیبی ارائه شد.که قبل از ریختن روی دندان باید زوب می شد که این موضوع برای بیمار بسیار آزار دهنده بود.پس‌ از آن Louis Regnart جیوه را به ترکیب اضافه کرد و ای افزایش جیوه باعث شده دما آن شدیدا پایین بیاید.به همین دلیل به ایشان لقب پدر آمالگام را داده اند.

البته بعد از آن هم آلیاژ هایی مثل طلا و نقره و … را با آن ترجیح دادند.تلاش بسیاری شد تا آمالگام را به عنوان مواد مضر  به دلیل وجود جیوه معرفی کنند اما موفق نشدند .این اتفاق  مضر نشان دادن آمالگام از طرف سازمان ها و عده ای انقدر زیاد اتفاق می افتاد چه در آن زمان به اصطلاح جنگ آمالگام اتفاق افتاد.

اما بعد ها با تغییر در ترکیب آن جددا سر زبان ها افتاد و همچنان جزو بهترین مواد برای پر کردن محسوب می شود.

بهترین روش پر کردن دندان

نمی توانیم  به طور دقیق بگوییم کدام روش بهتر است.بستگی به شرایط بیمار و سلیقه ی او هم دارد.اما هر روش عیبی دارد،مثلا کامپوزیت به نسبت آمالگام کیفیت و دوام کمتری دارد اما از لحاظ زیبایی کاملا هم رنگ دندان است.بهترین روش این است که سعیذکنید همیشه در حفظ سلامتی دندانتان نهایت تلاش را بکنید تا کار به درد کشیدن و پر کردن نرسد،زیرا هیچ چیز مقاوم تر و زیبا تر و همچنین روش نگه داریض راحت تر از دندان اصلی خود فرد نیست.با رعایت بهداشت دهان و دندان ، مسواک زدن بعد از غذا ، نخ دندان کشیدن، رژیم غذایی سالم،چک کردن منظم نزد دندان پزشک،و نشکاندن  اجسام سفت با دندان و… از دندان های خود مراقبت کنید تا جلوی پوسیدگی را بگیرید.

آمالگام برای چه کسانی ضرر دارد؟

۱-زنان باردار

۲-زنانی که قصد بارداری دارند

۳-مادرانی که در دوره ی شیر دهی هستند

۴-افراد دارای آلرژی نسبت به جیوه

۵-افراد دارای اختلال کلیه

۶-اختلال شدید عصبی

۷-افراد در معرض شیمی درمانی

زنان باردار یا کسانی که قصد بارداری دارند:

پر کردن آمالگام جدید برای مادر باردار باعث افزایش جیوه در خون مادر می شود که از طریق بند ناف می تواند به جنین منتقل شود.تا کنون گزارش خاصی درباره ی اینکه آمالگام به این زنان آسیب رسانده باشد نبوده اما،به هر حال دندان پزشکان برای مادران باردار از آمالگام استفاده نمی کنند.

آمالگام برای مادران شیر ده

در این مورد تحقیقاتی انجام شده و نتیجه ی آن بیان گر وجود اندکی جیوه  در شیر مادر بوده است.اما گزارشات نشان دنده ی وجود خطر و اتفاق بدی نبوده.به هر حال بهترین کار این است که در این زمان هم پر کردن با آمالگام انجام نشود.زیرا ممکن است از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود.

کودکان زیر ۶ سال

درباره ی کودکان زیر ۶ سال هم گزارشی تا به حال نبوده،اما به دلیل اینکه سیستم عصبی کودک هنوز در حال رشد است.بهتر است استفاده نشود جون ممکن است به مرور اثر بگذارد.

حساسیت به جیوه

بعضی افراد هست که به فلزاتی مثل جیوه ، قلع ، روی و… حساسیت دارند و دچار زخم دهان می شوند.

عصبی و کلیوی

تحقیقات نشان دهنده وجود جیوه  در بعضی بافت های بدن مثل کلیه و مغز است.گزارش خاصی در این زمینه نشده که اثر منفی گذاشته باشد.

نشانه های زیاد بودن جیوه در بدن چگونه بروز می دهد

۱_اختلال خلقی:مثل اضطراب،استرس،افسردگی و…

۲_مشکلات خواب

۳_احساس خستگی

۴_لرزش بدن

۵_اختلال حافظه و فراموشی

۶_عدم هماهنگی اعضای بدن

۷_تغییر بینایی

۸_تغییر شنوایی

آیا آمالگام سمی است؟

جیوه برای بدن ضرر دارد زیرا بخار های سمی از آن خارج می شود.اما جیوه ای که در آمالگام است خواص اولیه خود را از دست داده است و در حالت آزاد نیست.که یک ترکیب فلزی به دست آمده است.در مورد آن مباحث زیادی مطرح شده.اما انجمن دندان پزشکی آمریکا هنوز هم معتقد است آمالگام بهترین ماده برای پر کردن است.اما باید اصولی رعایت شود مثل جویدن بیش از حد آدامس و یا طولانی مدت.از سابیدن دندان ها روی هم خود داری کنید.زیرا با خراشیدن و یا شکستن آمالگام کمی گاز تولید و آزاد می شود.همچنین در ابتدا که دندان پزشک میخواهد ماده آمالگام را بریتان بگذارد و یا وقتی که میخواهد این ماده را از دندان شما خارج کند هم ممکن است کمی گاز تولید شود.اما مشکلی ایجاد نخواهد کرد و خیلی زود رفع می شود.و برای شخص خطرناک نیست.

مزایا و معایب آمالگام

آیا امالگام حساسیت زا است؟

گزارشات درباره ی حساسیت نسبت به آمالگام خیلی کم بوده است.در صورتی که کسی بعد از پر کردن دندانش با آمالگام دچار مشکل شود،یعنی آبسه،کهیر،یا جوش های قرمز  رنگ که در اطراف آمالگام ظاهر می شود بزند،باید به دندان پزشک مراجعه کند تا آن را خارج و ماده ی دیگری جایگزین آن کند.

مزایای امالگام

۱_آمالگام بسیار محکم است.

۲_بسیار مقاوم است در برابر گرما و سرما و ضربه

۳_برای دندان های آسیا کاملا مناسب است.

۴_حدود ده سال طول عمر دارد.

۵_به دلیل نفوذ در تمامی حفره های داخلی دندان،درز ها و دیواره ها و پوشاندن دقیق تمامی قسمت ها

۶_جلوگیری از ورود باکتری ها به دلیل پوشانندگی کامل

۷_نسبت به سایر مواد پر کردنی دندان دارای مقاومت بالایی در برابر شکستن است.

۸_در افرادی که پر کردن دندان هایشان با سایر مواد پر کردنی به دلیل رطوبت دندان امکان پذیر نمی باشد از آمالگام استفاده می شود.

۹_قیمت آمالگام نسبت به سایر مواد پر کردنی ارزان تر است‌.

۱۰_به دلیل قدمت بالایی که آمالگام دارد و در طول این سالها بسیاری از ایراداتی که بوده بر طرف شده است پس کیفیت بالایی دارد.

۱۱_سرعت پر کردن توسط آمالگام بسیار بالا است و زمان کمی می برد تا خشک شود.

معایب آمالگام

۱_مهمترین ویژگی منفی که برای آمالگام می توان به آن اشاره کرد،رنگ و ظاهر و زیبایی آن است.به همین دلیل برای دندان های جلویی که در حالت لبخند بر روی چهره تاثیر مستقیم دارد اصلا مناسب نیست.چون رنگ آن تیره و نقره ای رنگ است.

۲_به دلیل فلزی بودن جنس آن رسانا هستند و سرما و گرما را سریعا منتقل می کنند.این حساسیت در سه،چهار ماه اول بیشتر است و به مرور به آن عادت می کنید،در مصرف غذاها و نوشیدن های بسیار داغ و با بسیار یرد احتیاط کنید تا مشکلی ایجاد نشود.

۳_تراش دادن دندان به نسبت سایر مواد پر کردنی بیشتر است زیرا این ماده باید در دندان شما ریخته شود.

از اینکه این مقاله را مطالعه کردید از شما سپاس گذاریم و امیدواریم کمکی در جهت حفظ سلامتی شما کرده باشیم.برای دریافت مشاوره رایگان با مطب خانم دکتر عطیه تقوایی تماس بگیرید.

آدرس:شهر ری میدان معلم جاده ورامین فیروزآباد بالای بانک تجارت ساختمان پزشکان ولیعصر عج

 

برای دریافت مشاوره رایگان با مطب خانم دکتر عطیه تقوایی تماس بگیرید .

آدرس : شریعتی ، بالاتر از سه راه یخچال رو به روی مترو قلهک ، جنب خانه درسا ، پلاک ۱۴۹۵ ، طبقه سوم ، واحد۱۳ شماره تماس : ۰۲۱۲۲۶۴۳۵۶۸

سوالات متداول

لمینت یا لمینیت دندان روکش بسیار نازکی است که روی دندان های اصلی بیمار قرار می گیرد و هدف آن زیبا تر نشان دادن لبخند است

قیمت هر واحد لمینت دندان از 4 میلیون شروع میشود که متناسب با مواد استفاده شده متغییر می باشد

عمر لمینت از حدود ۷ سال طول می کشد و در صورت خوب نگه داشتن تا ۱۵ سال و حتی بیشتر هم می تواند دوام بیاورد.

1 دیدگاه دربارهٔ «آمالگام چیست؟کاربرد-مزایا-معایب»

  1. سلام، چند روز پیش ترمیم بیلداپ امالگام انجام شده و به مرور نقاط تیره ای روی سطحش دیدم، اول یه نقطه بود و الان سه تا۔ (مثل حالتی که کنده شده باشه) میخواستم ببینم طبیعیه؟! امالگام انقد سست هست که کنده بشه؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *