آفت دهان در اثر چیست و درمان آن؟

آفت دهان در اثر چیست و درمان آن؟

آفت دهان در اثر چیست و درمان آن؟آفت دهان که به آن استوماتیت آفتی (stomatitis aphthous) گفته می شود در اثر عوامل مختلف زخم هایی در دهان ایجاد می شود که به آن آفت می گویند.آفت ها عموما خطرناک نیستندو لی شخصی که دهانش آفت می زند در خوردن و نوشیدن و همچنین مسواک زدن دچار مشکل می شود.

شکل ظاهری آفت ها می تواند گرد و یا بیضی و کوچک یا بزرگ باشد که به رنگهای معمولا سفید و گاهی خاکستری و زرد با لبه های قرمز است.مکان هایی که آفت می زند در قسمت و بخش نرم دهان است.مثل زبان که معمولا گوشه های زبان هم دجار این مشکل می شودقسمت های داخلی لب،داخل گونه هم ظاهر می شود.

آفت سرایت نمی کند و اندازه ی آن تغریبا یک میلی متر می شود.خیلی دردناک است مخصوصا موقع خوردن غذا و نوشیدنی های گرم.که ممکن است یک آفت و یا چندین آفت در یک جا به صورت خوشه ای ظاهر شود.اگر اندازه ی آفت بیشتر از حد معمول باشند و یا طول درمان آن بیشتر از دو هفته زمان ببرد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.توجه کنید که این زخم ها را با تبخال اشتباه نگیرید.این آفت های معمولی از خود لک و جای باقی نمی گذارند و پس از بهبودی رفع می شوند.

بیماری دیگری هم به نام لکوپلاکیا یا زخم سفید داخل دهان وجود دارد که خیلی شبیه به آفت و سفید هستند.

تشخیص آفت ها به چه شکلی انجام می شود؟

آزمایش خون یکی از راه های بررسی آفت ها است،همچنین با بررسی میزان آهن،اسید فولیک و ویتامین B12 هم می توان تشخیص داد.

انواع آفت ها:

آفت هرپتی فرم:

این آفت ها شبیه به تبخال هستند و می توانند خیلی سریع و به تعداد زیاد در دهان ایجاد شوند.جوری که تصور می کنید همش در حال زیاد شدن هستند و قرار نیست خوب شوند.طول درمان آن حدود یک هفته است.برای کودکان به صورت نادر اتفاق می افتد و بیشتر برای بزرگسالان این نوع آفت رخ می دهد.به صورت خیلی ریز اما با تعداد بالا و در دسته های بزرگ رخ می دهند.

آفت کوچک یا مینور:

این آفت ها کمی درناک هستند و اندازه ی آن بین سه تا ۸ میل است.حدود ۱۰ روز تا دو هفته هم طول درمان دارند.در اطراف زبان،روی لب ها و لثه ایجاد می شوند.

آفت بزرگ ماژور:

این آفت ها که شکل ظاهری آنها دایره نیست و فرم نا منظمی دارند،کمی عمیق تر از آفت های دیگر هستند و ممکن است برآمده باشند.این آفت ها به دلیل عمقی که دارند مدت درمانی طولانی تری هم دارند.به نسبت بقیه حدود سه هفته زمان می برد تا بهبود یابند. اکثرا به علت عمیق بودن از خود جای باقی میگذارند.و برای درمان آن حتما به یک متخصص دهان و دندان مراجعه کنید.این آفت ها معمولا در اطراف گلو و لوزه ایجاد می شوند و درد بسیار زیادی به همراه دارند مخصوصا موقع خوردن غذا.

علت به وجود آمدن آفت ها:

۱-گاز گرفتن

۲-دندان مصنویی

۳-کمبود چیزی در بدن که سیستم دفاعی نسبت به آن واکنش نشان می دهد

۴-استرس

۵-آلرژی به غذایی خاص

۶-ترک سیگار

۷-میوه ها یا مرکبات یا غذاهایی که غنی از ترشی و ادویه هستند

۸-ژنتیک

۹-برخی از داروها

۱۰-بیماری های هرمونی

۱۱-یائسگی

۱۲-بارداری

۱۳-کمبود بعضی ویتامین ها

علائم جزئی ایجاد افت

۱-زخم روی سقف دهان

۲-زخم داخل بافت لثه

۳-عفونت دندان

۴-بروز زخمی به حالت گرد وسفید یا زرد یا خاکستری

علائم حاد ایجاد آفت

۱_ضعف جسمی

۲_تب داشتن

۳_التهاب تورم در قسمت غدد لنفافی

۴_استوماتیت آفتی عود کننده که در کودکان شایع است.

این علائم متغییر است در افراد مختلف و در خانوم ها بیشتر از آقایان بروز می دهد.وقتی سیستم دفاعی نتواند در مقابل چیزی دفاع کند ممکن است به صورت آفت خود را بروز دهد.بیشتر در سنین کودکی و کهن سالی ممکن است اتفاق بی افتد.همانطور که گفتیم علاوئم ایجاد آفت در اشخاص متفاوت است اما دلیل عمده و اصلی آن می تواند ضعیف بودن بدن باشد.

درمان آفت

حدود دو هفته زمان میبرد تا بدون اعمال هیچ راه کار درمانی،خوب شود.اما برای کاهش در و سریع تر خوب شدن و جلوگیری از عفونت بهتر است راه های درمانی را زودتر پیگیری کرد.

۱-ژل یا پچ بدون نسخه:این ها را مستقیما روی آفت اعمال کنید مانع از این می شود که مواد غذایی تند یا اسیدی درد را بیشتر کنند.پچ ها یا باند ها هم،می توانند روی بافت قرار داده شوند.این باند ها طوری طراحی شده که داخل دهان قرار می گیرد و مانع تحریک زخم ها می شود.

۲-دهان شویه:برای جلوگیری از عفونت و کاهش درد و بی حس کردن ناحیه ی درد،دهان شویه گزینه ی مناسبی است.

۳-محلول آب نمک:شستشو با آب نمک هم گزینه ای است که بعضی از افراد برای شستشوی ناحیه ی زخم و جلوگیری از عفونت از آن استفاده می کنند.اما در صورت امکان استفاده از محلول ضد عفونی کننده هرگز از آب نمک استفاده نکنید.

۴-بهداشت دهان و دندان:رعایت بهداشت دهان و دندان و شستشوی لثه،دندان ها و زبان و محیط داخلی دهان با یک مسواک نرم می تواند از بروز آفت ها جلوگیری کند.

۵-ویتامینB12:این ویتامین از عملکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی حمایت می کند.مطالعات نشان می دهد مصرف ب۱۲ موجب کاهش درد آفت ها و جلوگیری از شیوع آن می شود.

۶-بابونه و عسل:مصرف چای بابونه و عسل از قدیم تا کنون توصیه میشده.و در طب سنتی هم کاربرد دارد و توسط اطبای سنتی پیشنهاد می شود.می توانید چای بابونه را با عسل میل کنیدفزیرا عسل کاهش دهنده ی غفونت و درد است.توجه کنید که با چای بابونه ی سرد دهان را شستشو دهید و یا آن را به صورت ولرم میل کنید.

۷-پرهیز از بعضی غذاها:غذای تند،شور و اسیدی آفت ها را تحریک می کند و از بهبودی جلو گیری می کند.از خوردن غذاهای خشک  با لبه ی تیز مثل نان خشک و یا جوجه ی استخوان دار و همچنین غذاهای خیلی گرم پرهیز کنید.

۸-استفاده از آلوئورا:ژل آلوئورا که مصرف آن از مرکز ملی بهداشت هم توصیه شده می تواند التهاب را کاهش دهد.

۹-بی حس کردن دندان ها با یخ:میتوانید با مکیدن یخ و گذاشتن یخ روی آفت درد را کاهش دهید زیرا سرما آن ناحیه را بی حس می کند و درد را از بین می برد.

۱۰-روغن گل میخک:ابتدا دهان را با محلول دهان شویه و یا آب نمک شستشو دهید و سپس مقداری گل میخک را به ناحیه ی زخم آغشته کنید.تا درد و التهاب را کاهش دهد.

۱۱-نوشیدن آب:وقتی که آب زیاد بنوشید ناحیه ی دندان و آفت و زخم دهان را شستشو می دهد.

۱۲-داروهایی را می توانید از دارو خانه تهیه کنید که بدون نسخه هستند.

۱۳-ژل آنتی سپتیک و مالیدن آن روی آفت

 

از اینکه این مقاله را مطالعه کردید از شما سپاس گذاریم و امیدواریم کمکی در جهت حفظ سلامتی شما کرده باشیم.برای دریافت مشاوره رایگان با مطب خانم دکتر عطیه تقوایی تماس بگیرید.

آدرس:شهر ری میدان معلم جاده ورامین فیروزآباد بالای بانک تجارت ساختمان پزشکان ولیعصر عج

برای دریافت مشاوره رایگان با مطب خانم دکتر عطیه تقوایی تماس بگیرید .

آدرس : شریعتی ، بالاتر از سه راه یخچال رو به روی مترو قلهک ، جنب خانه درسا ، پلاک ۱۴۹۵ ، طبقه سوم ، واحد۱۳ شماره تماس : ۰۲۱۲۲۶۴۳۵۶۸

سوالات متداول

لمینت یا لمینیت دندان روکش بسیار نازکی است که روی دندان های اصلی بیمار قرار می گیرد و هدف آن زیبا تر نشان دادن لبخند است

قیمت هر واحد لمینت دندان از 4 میلیون شروع میشود که متناسب با مواد استفاده شده متغییر می باشد

عمر لمینت از حدود ۷ سال طول می کشد و در صورت خوب نگه داشتن تا ۱۵ سال و حتی بیشتر هم می تواند دوام بیاورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *