مزایای بلیچینگ

بلیچینگ دندان چیست؟مزایا و معایب بلیچینگ(سفید کردن دندان)

بلیچینگ دندان چیست؟مزایا و معایب بلیچینگ(سفید کردن دندان)

بلیچینگ چیست؟

بلیچینگ دندان چیست؟

زردی دندان یکی از عواملی است که موجب ناراحتی خیلی از کسانی است که به دندان پزشکان مراجعه می کنند.و به دنبال راهی برای درمان این موضوع هستند زیرا باعث می شود شخص اعتماد به نفس خود را از دست بدهد.فرض کنید در یک مهمانی نشسته اید و یا می خواهید در یک جلسه سخنرانی کنید.نه می توانید به راحتی بخندید و یا نمی توانید صحبت کنید.زیرا همش نگران این موضوع هستید که با لبخند زدنتان دیگران متوجه زدی دندان هایتان بشوند و این باعث خجالت شما می شود.بلیچینگ یکی از راه هایی است که می تواند به شما برای رفع این مشکل کمک کند و اعتماد به نفس و جسارت را به شما باز گرداند.

بلیچینگ یا همان سفید کردن دندان،یکی از راه های اصلاح طرح لبخند شماست.بسیاری از بیماران قبل از مراجعه به دندان پزشک از روش های خانگی و راه کار های ارائه شده ی خانگی برای سفید شدن دندان خود استفاده کرده اند.اما متاسفانه این روش ها موقت هستند و باید به صورت مداوم انجام شوند و اگر برای مدت موتاهی هم رعایت نشود دوباره به راحتی زردی دندان ها بر می گردد.و یا برای کسانی که دندان های زرد تر و یا رو به قهوه ای دارند جوابگو نمی باشد.

پس بلیچینگ برای کسانی که بهداشت را هم رعایت می کنند و یا مرتب مسواک می زندد اما باز هم دندان های زردی دارند روش مناسبی است.و یا مثلا کسانی که در اثر استفاده از سیگار و یا مشروبات الکلی و خوردن غذاهای رنگ دار دندانهایشان سفیدی خود را از دست داده هم می توانند با استفاده از روش سفید کردن دندان لبخند خود را اصلاح کنند.در توضیح بلیچینگ باید گفت با استفاده از مواد شیمیایی که مثل وایتکس عمل می کنند و رنگ دانه های غیر طبیعی را از روی سطح دندانتان پاک می کنند،دندان هایتان را سفید و درخشان می کنند.

مینای روکشی طبیعی است برای حفظ عاج دندان که زیبایی و سفیدی دندانهایتان را هم همین مینای دندان می سازد.به مرور زمان و طی سالیان طولانی که از دندان ها استفاده می شود،مینای دندان فرسوده و یا نازک میشوند و این امر باعث می شود که عاج دندان که تیره تر است خود را نمایان کند.و این باعث تیره نشان دادن دندان ها می شود.با روش بلیچینگ چیزی به دندانهای شما اضافه نمی شود،بلکه با روش های شیمایی که طی سه الی چهار جلسه طول می کشد درمان خواهید شد.در خانه هم میتوانید بلیچینگ را انجام دهید.

ولی ایتدا باید به دندان پزشک مراجعه کنید تا میزان زردی دندان شما را بسنجد و بعد از دندان شما قالب گیری کند.و باید در منزل هر شب این قالب های بلیچینگ را که شفاف هم هستند را از موادی که پزشک به شما می دهد پر کنید و بگذارید تا طی زمانی اثر خود را بگذارد.البته بهتر است که این کار را در مطب خود دندان پزشک انجام دهید.زیرا با غلظت و کیفیت بهتری این کار انجام میشود.و نتیجه مطلوب تری می گیرید.

البته ای نکته را باید بدانید که این روش فقط برای دندان های اصلی شما انجام می شود.و در واقع بلیچینگ  برای روکش هایی مثل کامپوزیت و لمینیت و … مناسب نیست.اگر تمایل به انجام بلیچینگ دارید در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا درباره بلیچینگ و مزایا و معایب آن هم اطلاعات کسب کنید.

چه زمانی به بلیچینگ دندان نیاز داریم؟

۱)زمانی که رنگ دندان ها رو به زردی می رود و با مسواک زدن هم نمی توانید این زردی ها را از بین ببرید باید برای انجام بلیچینگ به پزشک مراجعه کنید.اگر دیر بجنبید و دندانهایتان طولانی مدت زرد بماند کم کم این زردی بیشتر شده و رنگ آن به قهوه ای می زند در این صورت است که یا بلیچینگ نیاز به مراحل درمانی بیشتر دارد و یا تاثیر کمتری می گذارد.

۲)در اثر مصرف نوشیدنی های با رنگ دانه زیاد: با مصرف زیاد بعضی از نوشیدنی ها مثل آب هویج و یا شراب و کافئین یا چای پر رنگ،سفیدی دندان شما به مرور از بین رفته و کم کم زرد می شود‌.در این صورت است که دندان به بلیچینگ نیاز دارد.

۳)عادت های غذایی نامناسب:ما روزانه غذاهای زیادی زا با دندان هایمان می جویم و در این هنگام بسیاری از این غذاها که داری رنگ هم هستند بر روی دندان ما باقی می مانند مخصوصا اگر دچار مشکل گیر غذایی باشیم این اتفاق تشدید می شود.نتیجه ی ماندن این غذاها بر روی دندانمان بستن لایه ای روی مینای دندان است که زردی و یا لکه های قهوه ای رنگی روی دندان ایجاد می کند.بلیچینگ راهی برای خلاصی از این مشکل است.

۴)مصرف دخانیات از جمله سیگار هم باعث تیره شدن رنگ دندان شما می شود.

۵)مصرف بعضی دارو ها هم در طول زمان باعث زردی و تقییر رنگ دندان ها می شود.

۶)افزایش سن:با بالا رفتن سن مینای دندان تحلیل رفته و نازک می شود و لایه ی زیرین آن که عاج نام دارد و رنگ آن تیره است خود را نمایان می کند که این باعث تیره نشان دادن دندانها می شود.در نتیجه با افزایش سن دندان ها نیاز به بلیچینگ پیدا می کنند.

۷)جنس دندان و ژنتیک:جنس دندان ها هم در زرد شدن تاثیر دارد.برای این افراد که به صورت ژنتیکی دچار مشکل و زود زرد شدن دندان هستند هم بلیچینگ پیشنهاد خوبی است.

۸)آبسه و آفت  و کیست دهان:وفتی دهانی دچار آبسه یا کیست و یا آفت می شود ممکن است به دندان ها آسیب برسد و مینای دندان از بین برود که در نتیجه ی آن نمایان شدن لایه ی زیرین یعنی عاج دندان است.روشی که میتواند به شما در حل این مشکل کمک کند بلیچینگ است

موادی که برای بلیچینگ استفاده می شود چیست؟

انجام بلیچینگ یک کار تخصصی است و باید علم آن را داشته باشید،پس سعی کنید از درمان های خانگی بپرهیزید مگر اینکه با دستور دندان پزشک باشد.موادی که برای بلیچینگ استفاده میشود دو نوع هست.کارباماید پروکساید یکی از این مواد بلیچینگ است که برای مصارف خانگی البته زیر نظر پزشک استفاده می شود و ماده ی دیگری که برای بلیچینگ استفاده می شود، هیدروژن پراکساید نام دارد که با جدا کردن رنگ دانه ها از روی دندان،آنها را سفید و براق می کنند.

پس سعی کنید برای داشتن دندانی زیبا تر از درمان های خانگی استفاده نکنید زیرا بسیاری از دندان پزشکان موادی که برای سفید کردن دندان در داروخانه ها و یا فروشگاه ها موجود است را قبول ندارند زیرا بسیار از این مواد ها اثر مخرب تری مانند از بین بردن مینای دندان دارند.

روش های بلیچینگ دندان

همانطور که گفتیم استفاده از موادی که در دارو خانه ها و در بازار موجود است اکثرا مورد تایید دندان پزشکان نیست زیرا با فرسایش مینای دندان موجب از بین رفتن دندان می شود.حتی بسیاری از خمیر دندان هایی هم که اثر سفید کنندگی دارند هم مورد تایید پزشکان نیستند.پس حتما به یک دندان پزشک با تجربه مراجعه کنید تا با استفاده از مواد مناسب بر روی دندان ها و نفوذ مواد بر ساختار کریستالی دندان ها تیرگی و زردی را از بین ببرد.

مواد کارباماید پروکساید و هیدروژن پراکساید به هیچ وجه نباید به لثه و لب های شما برخورد کند.دندان پزشک با استفاده از موادی لثه ی شما را کاملا می پوشاند و همچنین از وسیله ای برای باز نگه داشتن دهانتان اسفاده می کند تا بلیچینگ بی نقص انجام شود.

خیلی ها فکر می کنند که بلیچینگ و سفید کردن دندان هر دو یکی است.اما سفید کردن دندان با استفاده از روش های خانگی است مثل استفاده از پودر ها و یا خمیر دندان هایی که در بازار موجود است اما این روش ها مقطعی است و فقط تا زمانی فایده دارد که از آن مواد استفاده میکنید.و استفاده مداوم از این مواد هم آسیب زننده است.و مینای دندان را نازک میکند.بلیچینگ کاربردی تر، تخصصی تر و با دوام تر است.اکنون به برسی دو روش بلیچینگ می پردازیم.

روش های بلیچینگ دندان

انواع روش بلیچینگ:

 

۱_آفیس بلیچینگ در مطب دندان پزشکی

یکی از راه های پر طرفدار برای سفید کردن دندان و داشتن طرح لبخندی زیبا ترoffice bleaching در مطب های دندان پزشکی است.زیرا با این روش بیمار می تواند به هر میزانی که می خواهد دندان هایش را سفید کند.همچنین در زمان کوتاهی و بدون اینکه وقت زیادی از فرد تلف شود نتیجه می گیرید.بلیچینگ نسبت به روش های خانگی تفاوت هایی دارد مثل ماندگاری بالا.یعنی شما بعد از انجام بلیچینگ تا مدت زمانی طولانی می توانید از سفید بودن دندان ها لذت ببرید.

لبته این نکته را بدانید که بلیچینگ هم مانند هر کدام از خدمات پزشکی نیاز به مراقبت و رعایت بهداشت به روش های خاصی که پزشک توصیه می کند دارد.تفاوت دیگر آن هم در این است که بلیچینگ در مطب با مواد با غلظت بالا تری انجام می شود.و پزشک بعد از گذاشتن ماده روی دندان ۱۵ الی ۳۰ دقیقه صبر میکند و ممکن است برای بدست آوردن نتیجه مطلوب دو سه بار این کار را تکرار بکند.در کل بلیچ با توجه به میزان زردی دندان شما بین دو الی سه جلسه زمان میبرد و هر جلسه حدود۶۰دقیقه.

۲_هوم بلیچینگ یا بلیچ در خانه

بلیچ در خانه هم باید با مشورت دندان پزشک انجام شود.ابتدا به دندان پزشک مراجعه می کنید.دکتر از دندان شما قالب گیری می کند.سپس موادی که به شما می دهد را درون قالبت ریخته و هر شب روی دندان های خود می گذارید.اما باید بدانید سرعت و کیفیت بلیچینگ در خانه هرگز به انجام بلیچ در مطب نخواهد رسید.

مراحل انجام بلیچینگ دندان

مراحل بلیچینگ بسیار ساده و بدون درد سر است.متخصص ترمیمی دندان در مدت دو الی سه جلسه لبخند شما را زیبا تر می کند.و بدون ایجاد هیچ نوع مشکلی به نتیجه دلخواهتان که سفیدی دندان است می رسید.

مراحل بلیچینگ به دو صورت انجام می گیرد:

۱)تعمیر و جرم گیری دندان:اگر دندان شما آسیب دیده باشد و دچار پوسیدگی باشد ابتدا باید هر نوع مشکل را بر طرف کرد زیرا با بلیچ مشکل اساسی تیرگی دندان رفع نشده و در نتیجه مجددا با تیرگی و زردی بیشتر ادامه پیدا می کند.

۲)وسیله باز نگه داشت دهان:دندان پزشک وقتی که از سلامت باطنی دندان های شما با خبر شد،دستگاهی را داخل دهان شما قرار میدهد که با ان تمامی دندان های شما به خوبی نمایان می شود و دسترسی به پزشک را به همه دندان ها آسان می کند.

۳)حفاظت از لثه و صورت:بعد از گذاشتن وسیله در دهانتان با استفاده از ماده ای که جنبه ی حفاظتی دارد،لثه های شما را به خوبی می پوشاند.تا آسیبی به لثه شما نرسد.

۴)سپس ژل پراکسید هیدروژن را به مدت ۱۵الی ۳۰دقیقه روی دندانها میگذارند.به طوری که به صورت و هیچ اجزای دیگری برخورد نکند.

۵)بعد از گذاشتن ژل پراکسید هیدروژن روی دندان با لایت کیور و یا لیزر که به شکل نوری روی دندان می تابد،میتوان اثر گذاری این ژل را بیشتر کرد و در واقع ژل ها را فعال میکند تا کار خود را به درستی روی دندان ها انجام دهند.به همین دلیل است که به این روش بلیچینگ با لیزر هم گفته می شود.

۶)ممکن گذاشتن ژل و پروسه ی آن  دو الی سه بار تکرار شود.این کار را برای به دست آوردن نتیجه مطلوب تکرار کند.این بستگی به دندان شما و تشخیص دندان پزشک دارد.

۷)اگر تیرگی زیاد باشد نیاز به چند جلسه درمان دارد.

۸)برای بهترین نتیجه پزشک کیت بلیچینگ به شما می دهد تا در خانه هم تحت درمان باشید.

هزینه بلیچینگ چقدر است؟

 

هزینه بلیچینگ در مرحله اول بستگی به مهارت و تخصص پزشک دارد.همچنین هزینه موادی که محاسبه می شود با توجه به جنس مواد می تواند در قیمت تفاوت ایجاد کند.همچنین بستگی به تعداد جلساتی که پزشک برای شما هم در نظر می گیرد هم می تواند قیمت تغییر کند.در سال ۱۴۰۰ شروع قیمت برای بلیچینگ از ۸۰۰ هزار تومان شروع می شود و با توجه به مقدار و جنس مواد افزایش پیدا می کند.اما میانگین قیمت بلیچینگ اگر مواد با کیفیت استفاده شود حدود ۱٫۶۰۰ در روش خانگی و حدود ۲٫۵۰۰ در مطب دندان پزشکی انجام می شود.به این نکته توجه کنید که بلیچینگ نسبت به لمینیت و کامپوزیت بهترین روش است،زیرا هم آسیبی به مینای دندان شما نمی رسد و هم هزینه و عوارض کمتری دارد.

مزایای بلیچینگ

۱_سریع ترین روشی که برای سفید کردن دندانهایتان میتوانید انتخاب کنید بلیچینگ است.که در مطب و همچنین در خانه اما تحت نظر پزشک انجام می شود.

۲_بلیچینگ روشی است که در آن شما درد و ناراحتی احساس نمی کنید.

۳_در بلیچینگ به دندان هایتان هیچ آسیبی نمی رسد.

۴_هزینه بلیچینگ نسبت به لمینیت و کامپوزیت کمتر است.ولی در عین حال سفیدی که مد نظر شما است را دریافت می کنید.

۵_اعتماد به نفس شما را بالا تر میبرد مخصوصا موقع خندیدن و یا سخنرانی.

۶_اگر بلیچینگ در مطب و با استفاده از دستگاه لیزر انجام شود زمان را کوتاه تر می کند.و همچنین بدون حساسیت هم هست.

۷_دوام بلیچینگ نسبت به روش های خانگی بیشتر است.

۸_اصلاح طرح لبخند.

مزایای بلیچینگ

معایب بلیچینگ

در مورد بلیچینگ به طور کلی باید گفت عوارض و معایب خاصی ندارد.به شرط اینکه توسط پزشک با تجربه انجام شود.

۱_اگر لثه ی حساسی دارید باید به این توجه کنید که پزشک به خوبی با مواد مخصوص لثه ی شما را بپوشاند.زیرا مواد بلیچینگ باعث سوزش لثه ی شما می شود.البته این مورد بستگی به آستانه ی تحمل درد شما دارد.و برای همه اینطور نیست.اما با پوشاندن لثه توسط ماده ی مخصوص تا حد زیادی از این سوزش کاسته می شود.و باعث جلوگیری از حساسیت لثه می شود.

۲_حساسیت به خوراکی ها خیلی شایع است.خوردن خوراکی های سرد و یا گرم و همچنین وزش باد سرد میتواند موجب ناراحتی دندان های بلیچ شده بشود.البته این موضوع امری عادی و طبیعی است و با گذشت زمان حل می شود.

دوام بلیچینگ چقدر است؟

بلیچینگ باید در مطب و با رعایت توصیه های دندان پزشک انجام شود.دوام آن حدود یک سال است اما پس از انجام آن باید از مصرف بی رویه بعضی خوراکی ها مثل نوشیدن قهوه،چای پر رنگ،نوشابه و… خودداری کنید،مصرف سیگار و یا عدم رعایت بهداشت روی بلیچ اثر منفی می گذارد.همچنین باید بدانید بلیچینگ باید هر چند وقت یکبار تکرار شود.

مراقبت های بعد از بلیچینگ در مطب دندان پزشکی

 

۱-شستشوی لثه بعد از بلیچینگ در همان ساعات اولیه باید انجام گیرد به این صورت که با مسواکی بسیار نرم و آب ولرم روی دندان ها به آرامی ماساژ دهید.

۲_حداقل تا ۲۴ ساعت از خوردن غذاهای با رنگ دانه ی بالا مثل قهوه،چای پر رنگ و… خودداری کنید.

۳_از خوردن غذاهای سرد مثل بستنی و یخ بپرهیزید.

۴_از غذاهای آسیدی مثل لیمو ترش و گوجه فرنگی پزهیز کنید.

۵_اصول بهداشتی را برای حفظ سلامت دهان و دندان به خوبی رعایت کنید.

۶_استعمال هر نوع دخانیات از جمله سیگار و قلیان ممنوع است.

۷_در صورت ایجاد هر گونه حساسیت نگران نباشید.میتوانید از خمید دندان ضد حساسیت استفاده کنید.

۸_دندان ها را روزی دو بار کاملا بشویید.

۹_حتما بعد از گذشت یک هفته از انجام بلیچینگ به دندان پزشک خود مراجعه کنید تا وضعیت دندان هایتان چک شود.

مراقبت های بعد از بلیچینگ در خانه

 

۱_برای انجام روش بلیچینگ در خانه معمولا بسته به نوع و جنس دندان ها حدود دو هفته زمان نیاز دارد.در این مدت شب ها حدود ۲ الی ۶ ساعت باید از قالبی که از مواد بلیچینگ پر شده استفاده کرد.

۲_در صورتی که حساسیتی نداشته باشید می توانید دو بار در روز هم از این قالب استفاده کنید.اما در صورت بروز حساسیت یک الی دو روز وقفه بیاندازید و بعد دوباره انجام دهید.اگر حساسیت زیاد بود به دندان پزشک مراجعه کنید.

۳_برای در آوردن قالب دندان خلفی را گرفته و از آنجا در آورید.و بعد قالب را با مسواکی نرم و آب گرم به آرامی شستشو دهید و بعد آن را در ظرفی در بسته و یا نایلون فریزر قرار دهید و در یخچال نگه داری کنید.از ژلی که برای دندان ها استفاده می کنید هم بهتر است در یخچال نگهداری کنید.

۴_بیش از حد و خیلی طولانی نباید از ژل استفاده کرد زیرا هم باعث آسیب به دندان و لثه می شود و هم با سفیدی بیش از حد رنگ دندان ها را مصنویی جلوه می دهد.همچنین بلیچینگ در خانه دائمی نیست و باید هر چند وقت یکبار تمدید شود.

۵_بعد از آن دندان ها را با آب ولرم و مسواک به آرامی شستشو دهید.

۶-بعد از یک هفته برای چکاپ به دندان پزشک خود مراجعه کنید.

بلیچینگ دندان در خانه

چه غذاهایی را بعد از بلیچینگ میتوانیم بخوریم؟

*مایعاتی بی رنگ مثل آب و شیر

*نان های سفید و برنج

*میوه هایی مثل موز و یا سیب پوست کنده

*سیب زمینی آب پز

*شیر برنج یا ماکارانی سفید

*فرنی،خامه،پنیر،ماست ساده و….

(حال که تا اینجا مطالب را مطالعه کردید ممکن است سوالاتی در ذهن شما ایجاد شده باشد.در اینجا می خواهیم به بعضی سوالات کاربران پاسخ دهیم.)

آیا نوری که توسط لیزر برای بلیچینگ استفاده می شود ضرر دارد؟

در قدیم برای سفید کردن دندان از نور لامپهای فرا بنفش کمک میگرفتند اما امروزه از اشعه ی آبی استفاده می شود که ایمنی بالاتر دارد.اشعه ی آبی پرتو های مرئی دارند و یونیزه نمی باشد.پرتو نور یونیزه باعث جهش سلولی و ایجاد سرطان می شود اما این نور مرئی است و باعث جهش سلولی نمی شود.اما با توجه به اینکه ممکن است مانند هر نور دیگری برای چشم آسیب زننده باشد از عینک در حین درمان برای بیمار استفاده می شود.

آیا خانم ها در حین بارداری هم میتوانند بلیچینگ دندان را انجام دهند؟

انجام بلیچینگ به دلیل استفاده از مواد شیمیایی برای مادران باردار و یا حتی مادرانی که در دوره ی شیر دهی هستند توصیه نمی شود و یا حتی ممنوع است.زیرا این مواد شیمیایی می تواند روی شیر مادر اثر بگذارد.پس توصیه می شود پس از اتمام دوره ی شیر دهی بلیچینگ را انجام دهید.

آیا بلیچینگ عوارض دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بلیچینگ عوارضی ندارد تنها ممکن است ایجاد حساسیت و کمی التهاب در لثه کند که با مقدار ماساژ روی لثه و همچنین گذر زمان میتوان آن التهاب را رفع کرد.

کدام روش بلیچینگ بهتر جواب می دهد؟

بلیچینگ در مطب به دلیل استفاده از مواد قوی تر و با حضور پزشک بهتر از بلیچینگ در خانه است. اما هم زمان اگر هر دو این روش ها را انجام دهید نتیجه شگفت انگیز خواهد بود.

بلیچینگ دندان ها را به چه میزان سفید می کند؟

این روش دندان ها را دو تا شش درجه روشن تر می کند.البته این بستگی به رنگ دندان خودتان دارد و هر چه تیره تر باشد تاثیر گذاری کمتر است.

سن خاصی برای انجام بلیچینگ نیاز است؟

برای کودکانی که دندان های اصلی آنها رشد نکرده که به هیچ وجه انجام نمی شود. همچنین معمولا برای افراد زیر ۱۸ سال هم انجام نمی شود به دلیل اینکه مینای دندان آنها کاملا رشد نکرده.

بلیچینگ برای چه کسانی توصیه نمی شود؟

افرادی که دارای بیماری لثه هستند

افرادی که دندا آنها دچار پوسیدگی است

مادران باردار و یا شیرده

افراد زیر ۱۸ سال

افراد دچار بیماری قلبی

در صورتی که هر سوالی برای شما ایجاد شد می توانید آن را مطرح کنید تا به آن پاسخ داده شود.

از اینکه این مقاله را مطالعه کردید از شما سپاس گذاریم و امیدواریم کمکی در جهت حفظ سلامتی شما کرده باشیم. برای دریافت مشاوره رایگان با مطب خانم دکتر عطیه تقوایی در قلهک تماس بگیرید.

۰۲۱۲۲۶۴۳۵۶۸

شریعتی بالاتر از سه راه یخچال رو ب روی مترو قلهک – جنب خانه درسا-پلاک ۱۴۹۵- طبقه سوم – واحد۱۳

برای دریافت مشاوره رایگان با مطب خانم دکتر عطیه تقوایی تماس بگیرید .

آدرس : شریعتی ، بالاتر از سه راه یخچال رو به روی مترو قلهک ، جنب خانه درسا ، پلاک ۱۴۹۵ ، طبقه سوم ، واحد۱۳ شماره تماس : ۰۲۱۲۲۶۴۳۵۶۸

سوالات متداول

لمینت یا لمینیت دندان روکش بسیار نازکی است که روی دندان های اصلی بیمار قرار می گیرد و هدف آن زیبا تر نشان دادن لبخند است

قیمت هر واحد لمینت دندان از 4 میلیون شروع میشود که متناسب با مواد استفاده شده متغییر می باشد

عمر لمینت از حدود ۷ سال طول می کشد و در صورت خوب نگه داشتن تا ۱۵ سال و حتی بیشتر هم می تواند دوام بیاورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *